Friday, 22 June 2018

CARA MULAKAN BISNES BAKERI DARI RUMAH




Assalamualaikum


Jangan terkejut tau sekarang saya rajin update blog.tengah bersemangat ni sebelum nanti sendu..ampunnnn... kejap lagi nak pergi beli barang... petang sampai malam sampai ke esok pagi saya akan siapkan tempahan daripada beberapa orang customer... alhamdulillah rezeki... walau hanya duduk rumah, masih boleh menjana pendapatan... boleh juga membantu sedikit sebanyak pendapatan keluarga... yang penting kena ada niat untuk mencari rezeki yang halal dan tidak menyusahkan sesiapa... kalau susahkan anak beranak suruh basuh bekas lepas baking tu takpe...he he...

Ramai antara student saya yang ambik keputusan berhenti kerja dan duduk rumah jaga sendiri anak-anak... ye la kan bukan senang nak cari pengasuh yang baik... pulak tu bila anak tak sihat, kita kena selalu ambik emmergency leave, kadang rasa bersalah pulak pada kawan-kawan sepejabat... semua ni adalah pengalaman saya sendiri waktu zaman masih bekerja makan gaji... bila ada peluang ambik VSS, memang saya tak berfikir panjang terus ambik VSS tu... tapi masa tu saya takde perancangan pun nak buat bisnes baking ni... masa tu fikir nak buka Taska aje...

Dari pengalaman saya sendiri, suka saya nasihatkan pada student-student saya kalau ada yang berhenti kerja tu kena ada perancangan jangka panjang... kalau suami mampu untuk tanggung semua perbelanjaan rumah, tidak menjadi masalah... maklum la kan zaman sekarang ni kita semua ada hutang rumah dan kereta... kad kredit kalau ada... kalau gaji suami bila dah tolak semua hutang dan perbelanjaan lain, hanya tinggal cukup-cukup makan aje, lebih baik fikir masak-masak sebelum berhenti okey...

Dan kalau dah ambik VSS, dah dapat duit VSS tu pun kena ada perancangan juga... kalau boleh duit tu jangan dilaburkan pada Skim MLM atau pada peluang bisnes yang meragukan... kalau boleh cari bisnes yang tidak memerlukan modal yang banyak... duit VSS tu sebaiknya simpan dalam Tabung Haji atau ASB dan hanya keluarkan bila ada kecemasan... jangan enjoy duluuuuuuu... dah habis duit tu nanti menangis tepi bucu katil..he he..

Selalunya kalau student yang datang kelas saya kalau minta pendapat saya nak beli peralatan dan mesin contohnya macam mixer dan oven industri, saya akan nasihatkan jangan beli dulu... guna dulu peralatan yang ada kat rumah... mulakan kecil-kecilan... ambik tempahan sikit-sikit... bila bisnes dan semakin maju baru lah beli oven dan mixer yang lebih besar... sebabnya selalu kalau dah beli awal-awal lepastu bila bisnes tak berapa nak jalan, sudahnya oven dan mixer besar tu jadi tukun aje gamaknya...


Contohnya kalau buat bisnes brownies ni sangat sesuai untuk yang ada anak kecik... sebabnya nak buat brownies tak rumit dan tak perlukan peralatan yang banyak...nak buatnya pun kejap aje..

Yang ni Nutella Marble Cheese Brownies yang saya buat semalam...loyang 8 x 8... saya jual RM50 ... kalau nak oder boleh whatsapp saya 0193867360... nak belajar buat brownies ni pun boleh... apa-apa whatsapp saya okey.. whatsapp saya tentang kelas atau tempahan aje tau... yang tak berkenaan penat saya nak layan..ampunnnn..



Apapun nak mulakan bisnes baking dari rumah ni kena rajin... suami pun kena rajin tolong... tolong beli barang ke tolong basuh bekas ke, baru lah kita pun semangat nak ambik tempahan banyak-banyak kannnn... 



Wassalam