Tuesday, 7 June 2016

RESEPI KUIH BUAH MELAKA




Assalamualaikum



Selamat Berpuasa pada semua pembaca blog  yang beragama Islam... dah masuk hari ke 2 kita berpuasa kan... bila time bulan puasa ni, amboiiiii ramainya yang masuk blog... cari resepi kuih melayu yek... semalam rajin pulak saya buat kuih Buah Melaka ataupun dipanggil kuih Onde-Onde... konon bulan puasa ni nak buat sendiri aje kuih untuk berbuka... lagipun Aliah yang suka sangat makan kuih melayu ni... buat sikit aje pun... dah tinggal berempat kat rumah ni saya masak pun 2 jenis lauk aje...taknak membazir...cukup-cukup untuk berbuka dan sahur....



Kuih Buah Melaka yang saya buat semalam ni tak letak pewarna... saja nak guna pewarna asli air daun pandan... Kelapa putih parut ni kalau untuk makan sendiri takyah kukus sekejap pun takpe tapi kelapa tu kena gaul dah dekat nak berbuka...dan kalau untuk buat jual, sebaiknya kelapa putih parut ni hendaklah dikukus untuk mengelakkan cepat basi... kesian tau kalau orang dah beli, bila makan nak berbuka, kelapa pun dah basi...tak baik macam tu kan... tak pasal-pasal nanti kena sumpah dek orang yang membeli... no no no okey...


Mula-mula sediakan air daun pandan... ambik 2, 3 helai daun pandan, basuh besih-bersih...gunting kecik masuk blender dan masukkan air sikit... blend sampai halus...lepas tu tapis...

Gula Melaka tu pulak diricih atau dpotong dadu kecik-kecik...saya suka gula melaka ni diricih supaya cepat cair bila direbus... 

Kelapa putih parut tu gaulkan dengan garam halus.. ingat ye kalau untuk jual, kena kukus kelapa tu dulu..

Tepung pulut berapa banyak ikut suka... masukan garam halus sikit dalam tepung puut dan gaulkan.





Masukkan air daun pandan ke dalam tepung pulut... sikit demi sedikit.... kalau letak sekali banyak takut nanti adunan terlembik pulak...kot la ada tepung lagi boleh gak tambah....kalau takde kan naya..heheh... 

Kalau tak cukup air daun pandan tu, kita tambah sikit guna air biasa yek... yang penting bila kita gaulkan adunan tu sedang elok aje licinnya...bila kita gentel kat tapak tangan tak melekat... sebaiknya elakkan adunan dari dekat dengan kipas... kalau direct kena kipas nanti adunan cepat kering...


Kalau nak cepat kerja, kita bulat-bulatkan dulu adunan tu pastu susun kat dulang... ambik sebiji doh, tekan-tekan sambil jadikan macam mangkuk...senang siikit nak tutup doh tu nanti... masukkan sesudu gula melaka yang kita dah ricih tadi...



Tutup doh dan gentel jadi bulat tapi kena hati-hati jangan sampai berlubang...



Siap semua tunggu untuk direbus..





Dalam masa yang sama panaskan air dalam periuk...kalau periuk pink lagi afdhal...kehkehkeh lawak je yek... 

Bila air dah mengelegak kita masukkan doh buah melaka tadi..



Tunggu sampai buah melaka tu timbul yek..




Bila dah timbul, boleh la diangkat dan toskan airnya..





Pastu gaulkan dengan kelapa putih parut..





Siap sudahhhhhh... Selamat Mencuba :)




Wassalam