Wednesday, 9 March 2016

MY PINK MACARONS




Assalamualaikum



Hari Ahad lepas saya masuk Kelas Macarons untuk kali yang ke 2... kali pertama masuk kelas macarons dengan cikgu lain...dan saya rasa cara cikgu yang pertama agak susah sikit dan pernah buat sekali aje...pastu malas dah nak cuba sebab bajet besar juga nak cukupkan barang-barang untuk buat macarons ni... tapi setiap kali tengok gambar macarons, eh geram pulak...pulak tu Azwa dan Aliah suka makan...nak beli kan harganya mahal jugak... jadinya gigih la pergi belajar untuk kali yang ke 2... lagipun sekarang ni saya suka hias kek dengan macarons untuk kelas kek saya.... kalau dah pandai buat sendiri, lagi jimat kannn...



Harini percubaan kali ke 3 buat macarons ni... Alhamdulillah harini saya berjaya dapatkan Perfect Macarons..Perfect Macarons ni maknanya macarons ni keluar KAKI ataupun dipanggil SKIRT..he he..




Nak dapatkan KAKI macarons ni punya la banyak kali saya adjust suhu oven saya... almaklum oven saya oven industri... jadinya tak sama macam suhu oven biasa...



Ni yang saya buat kali pertama...takde keluar KAKI kan... pastu semalam saya cuba lagi, tak keluar KAKI jugak... sedih makcik tau... rasa nak give up dah... takmo dah buat macarons lagi... rasa penatttt sudahhh...


 

Tapi harini kuatkan semangat...cuba lagi sekali... sebelum buat tadi, saya dah google sana sini, tengok youtube omputih tu kannnn, OK saya dah bersemangat semula..he he... masuk dulang yang pertama, tak keluar KAKI jugak... rasa nak nangesss.... masuk dulang yang ke 2, adjust suhu lagi... lepas 5 minit, bukak lampu jenguk oven, takde pun KAKI...hu hu... sedihhhhh... takpe la tunggu je sampai habis masa... sekali bunyi tetttttttt, pergi bukak oven, sekali tengok "Ya Ampunnnnn, akhirnya keluar jugak kaki Macarons ni.." akhirnya okey...akhirrrrnyaaa... 



Dan dulang yang ke 3 pun menjadi dengan jayanya... syukur alhamdulillah... syukur sangat-sangat.. esok lusa nak buat kaler lain pulak.. harap-harap lepas ni takde lagi Macarons saya yang tak keluar KAKI kannn...he he he...

Siap raya tahun ni, saya hidang Macarons untuk tetamu yang datang beraya kat rumah...hamboiiiiiiii...


Jumpa lagi, inshaaAllah :)



Wassalam