Thursday, 18 February 2016

RESEPI MINI PIZZA PUFF PASTRY




Assalamualaikum


Tengahari tadi saya ada buat Mini Pizza Puff Pastry... alkisahnya harini misi menghabiskan stok dalam petibeku.... nampak pulak Puff Pastry frozen... rasanya dah lama sungguh saya beli tapi tak buat apa-apa... masa beli tu kononnya nak buat Chicken Pie atau Tuna Puff sebab abanglong suka makan... tapi bila dah keluarkan petibeku, masuk semula petibeku... keluar masuk keluar masuk tak buat -buat jugakkkk.. emmmm... memang kesian sungguh kat puff pastry tu..he he..





Sebenarnya senang aje nak buat Mini Pizza Puff Pastry ni... tak perlu kemahiran menguli..kecuali kalau korang nak buat sendiri Puff Pastry ni la kannnn...




Saya suka beli Puff Pastry frozen jenama KAWAN.. selalu ada jual kat pasaraya.. tapi saya selalu beli kat kedai Bakeri WHISK seksyen 20, Shah Alam.. Puff Pastry ni boleh buat Chciken Pie dan Sardin atau Tuna Puff..


Susun puff pastry atas dulang pembakar... sebelum tu kita sapu margerin atau shortening kat dulang pembakar tu dulu ye.. kemudian sapu susu cair atau telur.. Letak sosej yg dah dibelah 2.. Paipkan sos dan mayonIs.. tabur cheddar cheese dan daun parsley kalau suka.. bakar selama 20 hingga 25 minit atau hingga perang pada suhu 180 atau mengikut kesesuaian oven masing-masing..


Sedap makan lepas baru keluar oven... kulit puff pastry ni crunchy krup krup... kalau dah sejuk, boleh panaskan balik..  boleh gak buat bekal anak ke sekolah kannn... kalau mak rajin nak buat kan la...heheheh...



Selamat Mencuba :)


Wassalam