Thursday, 24 December 2015

RESEPI CHURROS MUDAH DAN SEDAP



Assalamualaikum



Oh hari ni saya rajin sungguh kat dapur... almaklum anak-anak semua ada kat rumah... Muni lak dah balik kampong...kalau ada Muni memang saya jadi malas sikit kat dapur...bila Muni takde, pandai la saya bersilat sorang diri kat dapur tu kannnn...heheheh...



Bila tiba-tiba datang mood ibu mithali ni kannnn, macam-macam benda rasa nak masakkan untuk anak-anak... awal pagi saya dah buat Churros... alkisahnya haritu beli  Churros kat Kafe Dato Fazley kat Seksyen 13...ahaiiii rasa sedap sangat la pulak kan... tapi yang tak bestnya sebab menunggu lama  lebih setengah jam... nak kata ramai orang masa tu idok la jugak... nak kata susah sangat nak buat Churros ni pun idok la jugak... tu yang pelik apsal diorang ambik masa lama nak siapkan Churros yang saya oder haritu... nasib la sedap... tak jadi makcik nak marah...heheh...



Saya suka tengok Churros Kafe Dato Fazley tu sebab Churrosnya panjang-panjang... kulit luarnya crunchy... jadinya harini saya cuba buat Churros yang panjang dan lurus jugak... alhamdulillah menjadi.. 




Cicah pulak dengan sos coklat, ohoiiii sedap sangat... punah diet makcik weiiii... 





Anak-anak pun suka sangat makan Churros ni... kalau korang malas buat korang beli aje la Churros kat Kafe Dato Fazley tu ye... 



Tapi kalau ada yang rajin nak mencuba buat Churros ni, boleh tengok resepi ni... saya google jumpa blog omputeh... komfiden cuba eh sedap la pulak... cumanya saya kurangkan sukatan telur sebab Azwa dan Aliah tak berapa suka Churros ada bau telur sangat... jadinya yang ni sedang-sedang elok aje... yang penting kulit luarnya crunchy...


Resepi Churros


500ml air
220gram butter
1sudu kecik garam halus
2sudu kecik gula pasir
320gram tepung gandum
3 biji telur B (resepi asal letak 6 biji telur tapi saya kurangkan.. ikut suka nak letak 3 atau 6 biji ye..)
Didihkan air, butter, garam halus dan gula pasir.. bila dah mendidih, kecikkan api..masukkan tepung gandum.. kacau sampai licin.. masukkan adunan dalam mixer dan hidupkan mixer kelajuan sederhana..biar habis keluar asap.. baru masukkan telur sebiji demi sebiji... masukkan adunan dalam piping beg dan guna nozle bintang.. panaskan minyak...tekan adunan dalam piping beg terus ke dalam kuali dan gunting.. panjang churros ikut suka.. goreng sampai garing kedua2 belah... boleh dimakan dengan sos coklat (coklat ganache) atau disalutkan dengqn cinnamon sugar (gula kastor campur serbuk kayu manis).
Sos coklat / coklat ganache
250ml whipping cream Anchor
150gram coklat bar atau coklat coin
# cairkan guna kaedah double boiler
Cinnamon sugar
50gram gula kastor
1sudu kecik serbuk cinnamon
# gaulkan keduanya


Selamat Mencuba