Sunday, 30 August 2015

ROTI JALA UNTUNGNYA BANYAK TAPIIII...




Assalamualaikum


Dalam minggu ni dua kali pulak kena siapkan tempahan untuk Roti Jala... rasanya lama jugak saya tak buat roti jala... kalau ada yang oder, sebolehnya saya cuba untuk mengelak... memang kalau nak diikutkan buat roti jala ni untungnya berkali-kali ganda... modal sikiiit aje... tapi mengenangkan kena berdiri lama tu kan... tu yang bercinta sikit nak buat tu... kalau nak buat roti jala duduk rasa janggal la pulak..nak tak nak kena berdiri jugak...


Roti Jala ni saya buat malam Sabtu lepas...untuk kenduri kawan yang juga exstudent kelas roti saya, kak Yin... kenduri doa selamat untuk anak keduanya yang akan melanjutkan pelajaran ke UK tak lama lagi...



Keluarkan balik kuali untuk menjala... 



Kak Yin oder 200 biji ROti Jala... saya siapkan 100 biji.. Muni siapkan 100 bagi... sama rata... adil dan saksama..he he..tapi sebelum tu saya tunjuk kat Muni cara mudah dan cepat nak kacau adunan roti jala ni... 


Saya ambik masa 40 minit untuk siapkan roti jala ni...kitorang buat roti jala ni sebelah malam... nak makan pagi esoknya... kalau nak buat pagi takut tak sempat sebab saya nak bersiap-siap untuk Kelas Roti Group... jadinya kitorang buat malam... sebab nak bagi tahan lama, takde la letak telur dan santan... cuma letak susu tepung aje nak bagi rasa lemak...leganya bila dah siap... selagi tak siap risau betul saya..






Kak Yin oder sekali Walnut Carrot Slice Cake... kek ni saya dah siapkan petang Jumaat.. pagi semalam baru saya potong dan paipkan gambar carrot atas kek...


Tadi Kak Yin whatsapp nak oder lagi walnut carrot cake ni sebabnya semalam dia tak sempat nak rasa... cepat sangat habis katanya..




Kalau ada yang teringin nak oder Walnut Carrot Slice Cake ni boleh oder seminggu awal ye... inshaaAllah kalau ada kelapangan saya boleh siapkan...




Yang ni pulak roti jala saya dan Muni siapkan pagi tadi... batch by batch... kalau ikutkan memang saya tak ambik oder sehari lepas kelas sebabnya kalau lepas kelas memang kaki saya ni ambik masa untuk hilang lenguh.. he he... tapi sebab mak saudara sendiri yang oder, kuatkan semangat la jugak untuk siapkan 400 biji roti jala untuk pagi ni... asalnya kena siapkan pukul 9.30 pagi sebab sebelah pagi ada baca Yassin untuk orang pompuan...jadinya mak saudara tu nak jamu orang perempuan makan sebelum nak mulakan bacaan Yassin... tapi saya cakap kalau nak hantar semua 400 biji tu pukul 9.30 pagi memang tak sempat sebab saya mulakan pun pukul 7 pagi... jadinya apa kata sebelum pukul 9.30 pagi tu saya hantar separuh dulu... leganya bila mak saudara tu pun setuju... rumah pun dekat aje... siap aje terus hantar...



Bila dah hantar separuh tu saya pun relax la sekejap... lepas setengah jam baru mula balik... tengah-tengah buat tu tiba-tiba makcik saya call,"Inaaaaaa.. mana lagi roti jala Ucu Ana???" "Jappp sikiiiit je lagi ni..." he he he... tak sangka pulak cepat sangat habisnya...

Kotak pulak dah habis kat rumah... bekas kuning pun tinggal 2 aje dah hantar roti jala sebelum tu... tetiba nampak pulak kotak ada tingkap... ahhh belasah aje asal kotak..heheheh... bila dah susun roti jala ni eh nampak cantik pulak kannnn... ada kelasss ko Jahhhhhh..hikhik.. ingat kek aje boleh duduk dalam kotak cantik ni kannnnn... roti jala pun nak merasa jugakkkk...



Siap je roti jala tu kitorang pun bersiap nak pegi kenduri Aqiqah cucu makcik saya tu... sempat la posing dengan pricess saya 2 orang ni... kakak dan dikya... 



Pastu posing dengan ayahnya pulak... kami sedondon kaler MAK KO HIJAU...he he he...




Wassalam