Sunday, 5 April 2015

KELAS ROTI PALING MERIAH




Assalamualaikum


Alhamdulillah... syukur sangat-sangat...kelas roti semalam berakhir dengan jayanya... mula-mula saya rasa macam misi mustahil untuk siapkan semua roti-roti untuk student 14 orang semuanya... tapi alhamdulillah siap juga semua... untuk kelas semalam, cousin saya kak Rozidah dan exstudent, kak Aidah datang membantu saya untuk melancarkan perjalanan kelas... kalau saya seorang nak handle semua memang tak mampu...



Wajah ceria masing-masing...tapi dalam hati penat jangan cerita... komfom semua sakit kaki..he he.. masa ni dah nak balik... semua dah packing roti, pizza dan donat dalam kotak masing-masing... kalau nak tunjuk semua yang diorang buat semalam memang tak muat meja... lebih 10kg tepung habis guna semalam... 





Selalu kalau brekfes hari Sabtu menunya ialah mee hun goreng dalam pek.. 



Mana yang dah sampai saya akan suruh makan brekfes dulu...




Mula-mula sekali buat pizza... 4 biji pizza semuanya... 2 pizza bulat...2 lagi pizza segiempat sama.. yang ni pizza segiempat topping nampak tepi..



Yang ni pizza bulat nampak tepi... sebab saya nak tunjuk cara nak bagi tepi sekeliling tu nampak garing...



Yang ni pizza bulat dan pizza segiempat sama topping penuh...



Masa ni dah siap bakar pizza dan roti loaf..roti arab tengah bakar dalam oven... roti loaf pun buat 4 biji...





Pastu terus buat roti kacang merah 2 pattern dan roti kacang hijau 1 pattern.. 


Walaupun ramai, saya tetap pastikan 14 orang student ni lulus merounding doh... masa ni kak aidah dan kak rozidah tolong sama ajar diorang...

Habis roti kacang merah, buat roti sosej pulak... roti sosej 5 pattern... roti mini pizza, sosej roll, sosej pintal, roti sosej panjang dan roti ala hotdog... lepas tu buat roti chicken floss,roti cup dan donat jem...




Roti Sarang lebah dan Roti Cheese Gula... 3kg tepung dapat 31 bekas... dapat sorang satu bawak balik roti sarang lebah dan roti cheese..



Sekarang ni boleh uli banyak-banyak sebab oven saya dah boleh masuk 4 tray.. kalau dulu memang kena bajet masa nak tunggu giliran roti masuk oven.. 



Dalam gambar ada 13 orang aje.. sorang lagi tengah solat... sebenarnya masa ni banyak roti yang dah siap pek tapi memang tak muat meja nak letak...  dan masa ni memang semua tengah kepanasan sebab dalam rumah saya memang bahang sikit... kitorang semua berpeluh-peluh macam hape..he he he.. tapi hilang semua peluh dan penat diorang bila dapat buat roti sendiri...



Harap semua berpuas hati dapat belajar buat roti, pizza dan donat kat rumah saya.. dan harap semua dapat manfaatkan ilmu meroti uli tangan dan guna mixer heavy duty semalam ye... kalaupun tak buat untuk bisnes, dapat buat untuk keluarga pun dah berbaloi sehari suntuk belajar buat roti kan...





Student saya yang paling rajin mengemas bila dah habis kelas semalam... Kak Mas ni saya kenal sebab sama-sama minum Herbalife... kalau cakap umur Kak Mas dah dekat 60 tahun mesti ramai tak percaya sebab orangnya masih cergas dan maintain muda...



Ni la orang kuat saya semalam.. exstudent, kak Aidah dan cousin saya, kak Rozidah... saja ajak kak Aidah join semalam... tengah nak latih kak Aidah jadi cikgu pulak... mana la tahu satu hari nanti boleh bukak kelas pulak kan kak Aidah :)


Kelas Roti, Pizza dan Donat untuk Group pada 25/4/15 masih ada kekosongan... kalau ada yang berminat nak join boleh whatsapp saya okey... 



Wassalam