Saturday, 21 March 2015

KELAS ROTI PERSONAL UNTUK 2 ORANG




Assalamualaikum



2 hari berturut-turut ada Kelas Roti Personal hari rabu dan khamis... memang tak dinafikan agak penat jugak bila sepanjang kelas berlangsung saya akan berdiri dari pagi sampai petang... samada yang datang belajar tu seorang, 2 orang atau 10 orang, pada saya sama aje penatnya...tapi kepuasan pada saya bila tengok hasil semua roti-roti yang dibuat oleh student menjadi dan naik gebu...


Kelas Roti Personal yang ni pulak untuk 2 orang adik beradik... Zu dan Nor dari Wangsa Maju... diorang berdua ni dulu dah pernah belajar buat roti kat tempat lain... lepas balik belajar, diorang tak buat-buat kat rumah... sudahnya udah lupa camne step nak buat roti...he he.. oven dan mixer heavy duty semua dah ada... tapi taktau nak mula dari mana... maka molek sangat lah datang belajar kat rumah makcik ni pulak sebabnya makcik ni memang dulu dah buat bisnes roti ni...hantar kat kantin sekolah, kedai runcit, restoran...cumanya sekarang ni saya buat roti bila orang oder aje... itupun kalau ada kelapangan... 


Bergambar dulu sebelum nak bersilat...he he he..




Kalau dalam kelas saya, saya akan ajar 2 cara untuk membulatkan doh bagi licin... cara yang biasa saya buat spesel sikit...boleh buat sambil duduk dan tengok TV..hikhik.. kalau teknik yang biasa kena rounding doh... selagi tak licin doh tu korang takleh balik..heheh...


Ni kira dah licin dah ni... punya la Nor terharu bila akhirnya dapat rounding doh jadi licin macam ni... kena cuba dan terus mencuba... jangan cepat putus asa... inshaaAllah mesti boleh..



Masing-masing buat roti sosej silang pintal...



Belajar juga cara nak packing dengan cantik.. kalau roti sosej yang ada sos dan mayo nak packing macam mana...nak guna plastik apa semua saya kongsikan dalam kelas...


Zu sedang paipkan sos atas roti sosej...



Roti Kacang Merah...uli tangan..









Aneka Roti Sosej...




Mexico Bun



Donat Jem



Roti yang ni paling penting..he he.. ROti Sarang Lebah dan ROti Cheese Gula.. yang ni uli guna mixer heavy duty...




Semua ni diorang berdua bawak balik... cikgu ambik seketul dua aje...anak-anak cikgu dah tak larat tengok roti..he he he.. 



Siap dah packing semua untuk bawak balik... harap lepas ni Zu dan Nor akan terus bersemangat untuk buat bisnes roti...


Nak tengok Kelas Roti yang lepas boleh tengok kat SINI

Untuk makluman, saya akan adakan Kelas Roti, Pizza dan Donat pada 4/4/15.. yuran RM150-00.. kalau berminat nak join untuk kelas group atau kelas roti personal boleh whatsapp saya 0193867360 okey... TQQQ :)



Wassalam