Sunday, 8 February 2015

SUP KETAM UNTUK ANAKKU




Assalamualaikum


Sebelum nak siapkan Kek Gula Hangus kejap lagi, meh la cerita pasal Sup Ketam yang saya masak siang tadi... buat pertama kali dalam sejarah sejak saya pandai memasak, harini saya masak Sup Ketam... memang tak pernah sebelum ni saya masak Sup Ketam...selalu kalau ketam saya masak lemak aje... kalau nak makan ketam goreng bercili selalunya kat Restoran Seafood... kalau Sup Ketam ni pulak selalunya kakak ipar saya yang masak kat kampong... tu yang anak-anak saya mengidam sangat nak makan Sup Ketam ni... teringat sup ketam makciknya la tuuu...

Saya cakap kat diorang tunggu la balik kampong nanti boleh la makan sup ketam makciknya buat... tapi semalam boleh pulak ayahnya janji nak beli ketam pastu suruh saya masakkan sup... kakak dan dikya siap merayu-rayu lagi, pleaseeeeeeee ibu...nak sup ketammmm... ye la ye laaa... nanti ibu masakkan... saya malas nak masak sup ketam ni sebab apa tau... takut saya masak tak sedap sebab masih ada bau hanyir ke... kalau masak lemak ketam kan manis aje rasa kuahnya kan... tapi belasah aje masakkan diorang sup ketam siang tadi..he he..


Selalunya kalau masak sup ayam, saya tak tumis dulu bawang dan halia... bawang putih ditumbuk lumat dan halia dititik pastu masukkan aje dalam periuk... tapi harini saya tumiskan dulu bawang merah, bawang putih, halia, kayu manis dan bunga lawang...dah naik bau saya masukkan ketam...lepas kacau rata dengan semua bahan tumisan, saya masukkan air secukupnya dan sup bunjut... pastu letak lada hitam dan garam...  bila dah menggelegak, saya pun cuba la rasa sesudu kuah sup tu... erkkk masih ada rasa hanyir sikit... saya ambik lagi halia dan saya titikkan...masukkan dalam periuk... pastu saya potong kecik daun sup dan daun bawang, masukkan terus dalam periuk...last sekali saya letak bawang goreng... saya pun cuba la rasa balik.. oohhh okey... dah berjaya hilangkan rasa hanyir tadi... secukup rasa dan lazat untuk dimakan...hehehe... kalau kakak ipar saya dia letak lengkuas... tapi saya tak suka pulak letak lengkuas dalam sup... selalunya kalau lengkuas untuk masak rendang aje...

Bila dah siap masak, kakak pun datang buat muka comel cakap, "terima kasih ibu masakkan saya sup ketam,"... sedap sikit dengornya kan.... berselera sungguh diorang makan...alhamdulillah...


Jumpa lagi, inshaaAllah :)



Wassalam