Tuesday, 24 February 2015

ROTI LEMBUT DAN GEBU



Assalamualaikum



Arggggggghhhhh buat strectching sikit... dah petang ni minum secawan Pearl Cafe dengan harapan boleh hilang mengantuk mata ni... alkisah petang semalam kakak balik sekolah  terus demam... anak-anak saya jarang demam... bila sekali demam tu yang saya risau sangat... tapi kuatkan semangat jugak malam tadi untuk siapkan tempahan harini... sebelum tu ayahnya dah bawak pegi klinik... balik rumah ayahnya dah letak tuala sejuk kat kepala kakak... lepas siap semua kerja, shift saya pulak untuk jaga kakak... sayu pulak bila tengok kakak demam... mudah-mudahan kakak cepat sembuh... harini buat pertama kali sejak masuk sekolah menengah, kakak tak hadir ke sekolah... selalu kalau demam sikit-sikit kakak nak jugak pergi sekolah...tapi kalini memang keadaan tak mengizinkan... biar kakak berehat kat rumah...



Petang semalam saya dah siapkan bahan-bahan untuk buat roti sarang lebah ni... lepas Maghrib baru saya mula kerja menguli guna mixer heavy duty... roti sarang lebah ni customer oder dari minggu lepas... saya memang tak sempat kalau nak buat roti ni hari-hari sebab saya ambik oder buat yang lain jugak kan... so selalunya dalam seminggu hanya sekali saya akan siapkan tempahan roti... jadinya kalau nak oder roti dengan saya kena tunggu seminggu... gituuuu...



Sebelum buat roti, saya dah siapkan Sos Butterscotch dulu... selalunya saya suka buat pekat sos butterscotch ni tapi kalau untuk customer daripada bank tempat kerja saya dulu, diorang suka sos butterscotch yang cair sikit...so saya buatkan la yang cair... ni baru lepas masak, nampak cair sikit kan.. tapi kalau dah sejuk, sos akan jadi pekat sikiiiit... dan saya suka kalau sos butterscotch ni warnanya agak coklat keperangan...



Kalini saja buat 7 biji dalam 1 bekas...



Selalunya kalau exstudent saya sebelum nak bakar, saya akan suruh diorang tunjukkan dulu gambar doh yang dah kembang... kalau saya kata ok baru la boleh panaskan oven... selalunya untuk yang pertama kali buat roti... kalau dah kali ke 2 buat takyah dah tanya saya..pandai dah diorang agak sendiri... practise makes perfet kannnnnnn...



Kalau dah naik kembang camni, memang dah kena masuk oven... 






Hasilnya roti sarang lebah ni memang lembut dan gebu... resepi ada dalam blog saya ni... resepi tu jugak la yang saya guna untuk semua roti yang saya buat...


Kalau ada yang berminat nak belajar buat Roti Sarang Lebah lembut dan gebu dan roti-roti yang lain boleh join Kelas Roti, Pizza dan Donat pada Sabtu, 14/3/2015...jangan risau kalau takde mixer heavy duty sebabnya saya akan ajar juga buat roti uli tangan... berminat boleh whatsapp saya 0193867360 okey...TQQQ :)



Wassalam