Monday, 16 February 2015

CORAT CORET KELAS ROTI SHAH ALAM




Assalamualaikum


Alhamdulillah...syukur sangat-sangat... Kelas Roti, Pizza dan Donat hari Sabtu lepas berlangsung dengan jayanya... sungguh saya lega bila semuanya dah selesai... jom layan gambar masa kelas haritu... mana yang sempat saya snap :)




Selalunya kalau kelas kat rumah saya, saya akan sediakan brekfes dan lunch... sapa-sapa yang dah penat boleh rehat kejap minum-minum dulu...



Peserta kali ni ada 9 orang... memang meriah.. apron pun dah sedondon..hehe..cousin saya kak Noi mesti kena ada coz kak Noi pun tolong ajar teknik untuk membulatkan doh..



Masing-masing cuba untuk bulatkan doh... 



Kelas roti baru ni saya tunjuk cara nak buat Roti Sarang Lebah 2 cara... uli tangan dan uli guna mixer heavy duty... nak bagi diorang tengok perbezaannya... kalau tahu teknik uli tangan yang betul, inshaaAllah uli dengan sopan santun pun roti masih lembut dan gebu... haaaa yang gambar roti sarang lebah kat atas ni diorang uli tangan sopan santun...he he... nampak gebu jugak kan... untuk yang pertama kali yang uli tangan dapat hasil macam ni memang boleh dah terus buat jual roti sarang lebah ni walaupun takde mixer heavy duty kat rumah...




Posing lagi ... masa ni exstudent saya kak Maziatun ada singgah sekejap..



Roti Mini Pizza uli tangan... buat dalam 2 bentuk...berat doh yang sama..1 susun atas loyang aje.. yang 1 lagi letak dalam bekas... so boleh pilih nak buat yang mana satu nanti... semua pun cakap nak buat yang dalam bekas sebab nampak cantik... ikut suka nak buat cara yang mana satu kan..




Kak Aidah dari seksyen 7 diapit oleh 2 orang anak dara... anak dara ni tengan tunggu result STPM..maknya yang masukkan suruh datang belajar...kat rumah pun takde buat apa katanya...baik belajar buat roti...he he he..



Roti Kacang Merah Ulat Gonggok ni pun uli tangan.. semua cakap nak letak dalam bekas cup ni.. ikut aja dongggg...heheh...




Kelas kalini dapat habis cepat...sebelum pukul 5 petang dah siap..sebabnya saya tak ajar buat roti loaf dan roti burger...tapi saya akan upload video cara nak buat roti burger dan roti loaf tu kat group whatsapp...





Macam-macam belajar haritu...




Harap semua dapat manfaatkan ilmu saya yang saya kongsikan...termasuklah ilmu nak mulakan bisnes roti...



Kelas kali ni roti arab dijadikan pizza...pizza sebenar pun belajar jugak..hikhik... sedap jugak tau makan pizza daripada roti arab... makan esoknya pun masih lembut... uli tangan jugak ni...



Bagi chance la kan cikgu lak posing... terpaksa mintak bantuan camera 360 nak bagi muka nampak ceria gitu... tak ke halnya muka orang tak cukup tido...eyebag 2, 3 kilo...heheheh...



Wassalam