Sunday, 7 December 2014

ROTI KACANG MERAH ... RED BEAN BUN



Assalamualaikum


Ambik ko..sampai 3 entri saya update malam ni... sekali jalan...he he..

Malam tadi famili abang saya datang dari Melaka...esok balik dah... so tadi saya sempat ajar kakak ipar saya belajar buat roti... malam tadi diorang datang saya dah buatkan roti sosej dan roti butterscotch... suka sangat anak saudara saya tu makan... tiba-tiba suruh maknya belajar buat roti...maknya pun dah teruja jugak... petang tadi lepas balik jalan-jalan, kitorang pun buat la roti...


Tadi kitorang buat roti kacang merah a.k.a. red bean bun... buat 3 bentuk... bentuk bulat, bunga dan ulat gonggok..hikhik..



Dari awal sampai akhir saya suruh kakak ipar tu buat sendiri... saya hanya bagi arahan dan tunjuk sekali aje apa yang patut... biar cepat pandai, gituuuuuu...



Sementara nak tunggu doh kembang, kita bulat-bulatkan inti kacang merah ni dulu...



Bila doh dah kembang, kita timbang dan bulatkan doh... nak bulat dan licinkan doh ni pun ada caranya... saya tak ikut pun cara asal bulatkan doh ni...saya ikut cara saya sendiri yang lebih mudah...asalkan ko bulat dan licin kan doh roti kan...he he he...



Ni nak buat bentuk ulat gonggok... potong potong potong pastu gulung kemas dan bengkokkan... cara saya isi inti kacang merah ni ada saya tunjuk kat instagram okey... 



Dah siap tunggu nak bakar...




Gambar selingan...kucing-kucingku yang bergelimpangan...bersepah dengan mainan diekor je ni hehhhh...



Dah siap bakor... dah sejuk boleh masukkan dalam plastik dan selotep... esok roti-roti ni nak jalan jauh balik Melaka... sebenarnya niat saya ajar kakak ipar tu sebab nak bagi roti-roti ni bawak balik untuk maknya... orang tua-tua kan suka makan roti kacang merah... teringat arwah abah saya suka sangat makan roti kacang merah yang saya buat... harap lepas ni pandai dah kakak ipar saya buat sendiri roti kannnn...




Diakhiri dengan gambar Miko, Sweater dan Sock yang dah besor pun masih nak nenen...kui kui kui...



Jumpa lagi, inshaaAllah...



Wassalam