Tuesday, 23 December 2014

PROSES BUAT ROTI HOMEMADE




Assalamualaikum



Harini saya relax... tapi esok saya kena siapkan 3 biji kek... lepas balik dari beli barang sekolah kakak dan Dikya, saya terus buat roti... pada saya proses nak buat roti ni takde la lama sangat kalau untuk buat makan sendiri... uli pun 500 gram tepung aje... tapi kalau untuk buat jual dan buat lebih 2kg tepung, memang proses nak buatnya ambik masa yang panjang...lebih-lebih lagi kalau oven kat rumah cuma muat 1 dulang aje... masa nak tunggu turn dulang masuk oven tu masa tu jugak rasa nak aje beli oven 2 tingkat yang masuk 4 dulang sekaligus... ha ha ha geram punya pasal sebab kena tunggu lama... emmmm rasa macam dah nak kena beli aje oven 2 tingkat tu...tapi fikir pulak mana nak letak... makan ruang jugak tu... bawak-bawak bersabar je la ye...



Secara ringkasnya, ni lah proses buat roti dalam loyang mengikut cara saya yang uli tangan... saya buat roti tadi pun sebab nak sediakan gambar-gambar ni untuk student saya yang datang belajar haritu... senang diorang nak ingat... ada sorang kakak tu dah 3 hari berturut-turut buat roti... teruja bila dah pandai buat roti sendiri... setiap kali dia buat dia akan tunjuk gambar kat saya melalui Telegram... saya komen la apa yang patut...  cuma roti susun dalam loyang ni aje yang dibuat tak berapa menjadi...  tu yang saya buat step by step dan terangkan lebih details kat dia... gituuuuu... takkan saya biarkan ex student saya buat tak menjadi...macam mana pun kena jadi jugak... 



Ada lebih doh tadi, saya saja buat Red Bean Bun paten baru... dah gulung, gelek, gulung lagi, gelek lagi, pastu potong belah dua...jadi la camtu... rasanya itu la jugak...heheh...


Jumpa lagi, inshaAllah...



Wassalam