Monday, 8 December 2014

NAK TOLONG IBU, BOLEHHHH???




Assalamualaikum


Harini rasa tak cukup nafas lak... banyak benda nak kena buat... satu persatu saya buat slow and steady... buat dengan hati yang happy... takde la rasa stress sangat... sebab buat benda yang kita minat...

Lepas solat zohor baru saya start kerja sebabnya sebelum tu saya keluar beli barang sana sini dan collect Edible Imej yang customer tempah untuk kek... harini kakak dan dikya boring duduk rumah katanya... sibuk cakap nak tolong ibu...penat saya fikir nak bagi diorang tolong buat apa... akhirnya dapat gak carikan kerja yang sesuai untuk diorang... tolong timbang doh untuk tartlet... sukanya diorang dapat tolong ibu... yang tak laratnya mintak upah suruh belikan baju baru...adeiiiiii ada udang di sebalik mee rupanya ye...heheh...


Sebagai upah tolong ibu tadi, saya buat kan la diorang Congo Bars.... dalam sibuk-sibuk siapkan yang lain, sempat jugak menyelit buat Congo Bars ni... kakak yang suka sangat makan Congo Bars... cuti-cuti ni perut diorang asik lapor aje... bila buat ni boleh gak la diorang ngunyah...kalau tak asik buat roti aje...he he he.. resepi boleh tengok kat SINI ye... 


Harini saya guna butter 250gram... boleh je kalau nak guna butter 200 gram atau 150 gram... korang cuba buat 3 kali.. dah rasa, kali ke 4 buat korang dah boleh pilih yang mana satu yang korang lebih suka... anak-anak saya suka kalau guna butter 250 gram ni... bila dah sejuk, tak rasa kering dan berderai sangat... masa nak buat COngo Bars ni, kalau guna mixer takleh pukul butter dan gula lama-lama sangat...pukul kejap aje... masa dah masukkan telur pun pukul kejap aje jugak... 




Harini saya kena siapkan meringue pavlova untuk esok pagi...  



Tartlet ni pun untuk fruit tart esok jugak..




Dan juga 2 biji kek coklat moist 2 lapis... kejap lagi baru nak letak coklat ganache...




Harap esok semuanya berjalan lancar dan segala urusan dipermudahkan....Amin...



Jumpa lagi, inshaaAllah..



Wassalam