Saturday, 20 December 2014

KOCI PULUT HITAM ... AKHIRNYA




Assalamualaikum



Lama juga saya tak buat kuih koci pulut hitam ni... tapi semalam saya kuatkan semangat untuk buat jugak... saya memang serender takmo buat lagi dah...kecuali kalau untuk makan sendiri... kalau ada pembantu memang takde masalah...cepat aje dah siapnya.... kalau saya sorang yang buat, memang nangis...hewhew...



Saya buat ni pun mengenangkan permintaan anak saudara yang selalu oder kek dengan saya untuk jamuan ofisnya.... dah selalu oder kek, ofisnya pun nak gak makan kuih tradisional kan... so buatkan la jugak walaupun kalau ikutkan masa memang tak sempat sebabnya semalam, harini dan esok, memang banyak tempahan yang masuk... jadinya sambil-sambil buat benda lain, saya buat la kuih koci pulut hitam ni...



Sambil-sambil buat meringue Mini Pavlova, saya pun bakar daun pisang.... salah satu sebab saya tak rajin nak buat kuih koci sebab daun pisang la... selalunya susah nak dapat daun pisang yang muda... yang ada daun yang tua dan keras... pastu pulak dalam 1 ikat, cuma bahagian luar aje yang cantik... yang bahagian dalam memang dah buruk... pandai tektik orang yang jual daun pisang kat pasar ni kan...sedih makcik... tu yang kalau nampak pokok pisang daun cantik kat tepi jalan, geram aje saya rasa nak aje pegi ambik...he he he...



Pastu potong-potong... 3 ikat daun pisang yang elok dapat sikit je pun...hu hu...



Petang sambil bakar kek, saya masakkan intinya pulak... malam lepas beli barang dan makan kat Tesco, lepas saya siapkan party pack untuk anak customer, baru la saya betul-betul mula buat .. kiranya pukul 10.00 malam sambil-sambil mata tengok Maharaja Lawak Mega... nak tau pukul berapa saya siapkan lebih kurang 100 biji Koci Pulut Hitam ni? Pukul 3.00 pagi!!! Sambil siapkan koci, dalam masa yang sama saya siapkan coating Kek Coklat Moist... fuhhhh memang mencabar .. tapi takpe la..sekali sekala... kalau banyak kala memang makcik pengsan..hikhik...

Kuih koci pulut hitam ni nak makannya hari isnin...jadinya malam tadi saya siap packing untuk frozenkan... pagi isnin nanti baru saya kukus balik... apapun semuanya dah selesai... syukur alhamdulillah.... saya memang respek pada siapa-siapa yang ambik tempahan buat kuih koci pulut hitam ni...tabik springggg :)



Wassalam