Monday, 15 December 2014

HOMEMADE ROTI ARAB




Assalamualaikum


Selalu nampak kat FB Kelab Roti, homemade Roti Arab... ishhh teringin la pulak nak buat jugak... google resepi jumpa la kat blog Chef Gunawan... nampak bahan pun memang semua ada kat rumah... so sambil-sambil bakar kek tadi, sempat gak la saya buat Roti Arab ni... uli tangan aje....


Alhamdulillah menjadi Roti Arab yang saya buat ni... sempat saya pegi beli kat kedai Bagus sementara nak tungguh doh roti arab ni kembang sebelum nak bakar... balik dari kedai, terus hidupkan oven... lembut dan gebu Roti Arab ni... sedap kalau makan dengan kari ke sambal tumis ke kan... tapi tadi saya buat jadi pizza...



Roti Arab ni boleh buat awal pastu simpan dalam plastik... bila-bila rasa nak buat pizza boleh la guna roti arab sebagai base... dah siap bubuh topping camni, pastu kalau kita nak frozenkan pun boleh...tapi wrap kan dulu dengan plastik wrap pastu simpan dalam petibeku... bila-bila rasa nak bakar, defrost kan dulu baru kita bakar...


Siap dah pizza saya daripada Roti Arab ni... jimat belanja kalau buat sendiri ye dok...  InshaaAllah saya akan tunjukkan cara nak buat Roti Arab ni dalam Kelas Roti, Pizza & Donat kat rumah saya hari Khamis ni... ingatkan takde yang berminat sebab ramai yang tengah cuti-cuti Malaysia dan Obersi ni kan tapi Alhamdulillah ada jugak yang dah mendaftar... saya memang target 5 - 6 orang untuk kelas ni... biar sorang dapat banyak kali uli jangan tak uli dengan tangan...he he he...

Resepi Roti Arab ni tadi saya ambik kat SINI...




Wassalam