Sunday, 14 December 2014

CARA LETAK EDIBLE IMAGE ATAS KEK



Assalamualaikum



Teringat pulak siang tadi ada yang tanya macam mana cara nak letak edible image atas kek... alkisahnya saya ni pun tak la pandai sangat... main belasah aje.. heheh... masa belajar buat kek haritu, cikgu tak tunjuk pun... selalunya saya buat experimen... pertama kali buat bila tak jadi dan tak cantik tu saya akan kaji kenapa tak jadi... kaji punya kaji akhirnya menjadi...alhamdulillah...


Lain orang lain caranya... saya buat ikut cara saya sendiri... kalau nak ikut cara saya, amatlah dialu-alukan...



Kek coklat yang dah diletak coklat ganache ni kita simpan dalam petiais bahagian chiller sampai dah betul-betul keras... bila kita cuit dengan jari, coklatnya tak melekit dan melekat... kalau nak simpan kek dalam petiais kita pastikan dulu takde makanan yang berbau contohnya macam tempoyak atau petai yang boleh keluarkan bau.. takut kek nanti ada rasa tempoyak lak kang...he he..



Pastu perlahan-lahan dan penuh hati-hati kita letakkan edible image tu atas kek... dah letak takleh nak cabut balik..kang comot pulak... saya memang tak sapu coklat putih yang dah dicairkan kat bahagian belakang edible image tu... tapi kalau korang nak letak pun boleh jugak.. bila dah letak edible image tu, pastu kita tekan perlahan-lahan sekeliling edible image dengan jari sambil kita pusing turntable kek tu... sampai tak nampak gelembung udara... gituuuuuu...



Dah letak edible image, baru la deco kek apa yang patut... nak letak fondan ke apa ke... Okey faham dah yek...pasni jangan tanya lagi tau...tunggu kelas kek cikgu buat tahun depan...hikhik...


Sekian dari Cikgu untuk malam ni :)



Wassalam