Saturday, 15 November 2014

RESEPI DONAT LEMBUT DAN GEBU




Assalamualaikum


Harini saya buat donat....bangun pagi terus teringin nak mendonat...ni penangan dok tengok 2, 3 hari geng-geng Kelab Roti tayang donat gebu gebas montok semua ada...he he... so sebelum masak untuk lunch saya terus  buat donat ni... buat sikit aje pun... nak test donat saya uli tangan ni lembut dan gebu ke tak... almaklum dah lama tak uli tangan buat donat... eksen sekarang guna mixer KA tu kan... cumanya harini saya nak kongsi cara dan resepi donat yang lembut walaupun takde mixer kat rumah... uli guna tangan aje pun boleh lembut jugak... tapi sekali uli takleh la banyak-banyak yek... kecuali kalau korang memang gagah perkasa boleh uli sampai 1kg sekali jalan... tu memang respek arrrrr...


Resepi ni sesuai untuk korang yang baru nak cuba buat donat... atau yang dah cuba berkali-kali tapi donat yang korang buat tu masih keras lebih-lebih lagi bila dah sejuk... resepi ni juga hanya sesuai untuk buat makan sendiri sebabnya kalau untuk jual 40 sen, kosnya agak tinggi sikit... yang ni banyak guna margerin, gula dan telur berbanding dengan resepi donat yang asal... 



Asalnya resepi donat yang saya buat ni daripada resepi roti...cuma saya tukarkan tepung high protein kepada tepung gandum biasa... selalunya dalam resepi donat ada letak baking powder tapi yang ni saya tak letak... memang saya ikut resepi roti yang hanya guna bread improver..

Korang cuba resepi donat ni pulak okey...

250gm tepung gandum
1/2 sudu kecik garam halus
1/2 sudu kecik bread improver
1 sudu kecik susu pekat atau susu tepung
1 biji telur
50 gram margerin

110 ml air suam
50 gram gula pasir
1 sudu kecik yis



Cara-caranya :-

Bancuh air suam dan gula. Bila dah larut masukkan yis. Tunggu berbuih sekejap.
Masukkan bancuhan ke dalam bekas yang berisi tepung, garam halus, bread improver, susu pekat, telur dan margerin.
Kacau semua bahan guna sudu dulu. Pastu baru mulakan kerja-kerja menguli.
Terpulang samada nak uli dalam bekas tu aje ke atau atas dulang... kalau ada meja marmar atau stenless steel lagi senang... kalau takde, uli atas dulang aje pun bolehhhh... Tabur sedikit tepung atas dulang pastu uli jangan tak uli...
Saya uli tadi tak sampai 5 minit. Rasa-rasa bila doh doh licin dan tak melekat di tangan kira dah ok la tu.
Perap doh selama 1/2 jam.


Lepas setengah jam saya bulat-bulatkan doh...dapat la 11 biji... dah bulat kita leperkan... tunggu kembang lagi sekali... nak goreng baru kita tekan lubang... lubang ni saya guna bahagian belakang nozzle yang besar sikit. Kalau taknak lubang tertutup rapat masa goreng, kita tebuk lubang masa betul-betul dah nak goreng... macam ni tadi saya tebuk 4 biji dulu sebab kuali muat 4 biji aje... dah lepas goreng batch yang 1, saya tebuk lagi...


Masa nak goreng donat pun jangan diterbalikkan selalu..nanti serap banyak minyak... api pun takleh terlalu besar..takut dalam tak masak, tapi luar dah garing...

Bila nampak dah keperangan kita angkat dan toskan... pastu salut dengan gula halus atau gula kastor.. donat yang dah goreng kalau nak tahan lama lembutnya jangan biar terdedah dekat dengan kipas okey...


Cer tengok bahagian dalam...nampak lembut dan gebu kan...  cuba jangan tak cuba yek...



Sekian dari acik yang pipi dah makin gebu macam donat...kihkihkih...


P/S...Sapa2 yang ternampak resepi atau gambar dari blog saya ni kat mana-mana, sila inform saya boleh tak... saja nak beramah mesra dengan orang-orang yang berkenaan :)



Wassalam