Monday, 10 November 2014

KEK BIRTHDAY TEMA FROZEN



Assalamualaikum


Semalam saya siapkan 2 biji kek birthday tema Frozen... satu kek coklat moist dan satu lagi kek Black and White Russian Cake...



Yang ni Black and White Russian Cake... untuk anak cikgu sekolah SAMTAJ... saja tabur snow powder atas tu...konon-konon salji la tu..he he he... jenuh gak la menyusun fondan bintang kat sekeliling gambar animasi Frozen yang dipilih sendiri oleh Cikgu Farah...




Sebab tulisan saya guna icing tak berapa cantik, tu yang saya tekap huruf guna fondan... ada la alternatif lain nak bagi cantik ye dok...heheh... harap Cikgu Farah dan birthday girl suka kek ni...




Kalau kek Black and White Russian ni beratnya lebih 2kg... dalamnya ada creamcheese rasa kopi dan coklat ganache...tapi kalau tak nak rasa kopi, boleh juga..terpulang pada citarasa yang mengoder...

 

Yang ni pulak kek coklat moist... dapat oder terkejut pagi semalam... tengah bakar kek, tetiba dapat call dari sorang customer... mintak tolong saya buatkan kek birthday tema frozen untuk anak saudaranya... asalnya dia dah oder dengan baker lain...tapi last minit baker tu bagitau tak dapat siapkan... nasib semua bahan ada sebab kek yang dia nak adalah kek coklat moist... kalau kek red velvet atau kek BWR memang tak sempat saya nak siapkan sebab saya kena berkejar pulak ke kedai Bagus... stok creamcheese yang ada cukup-cukup untuk 2 biji kek aje... dan mungkin dah rezeki anak saudara customer tu sebab saya ada extra edible imej Frozen yang asalnya untuk kek birthday anak cousin saya...tapi dah tunda hari Sabtu depan... macam dirancang-rancang aje kan...



Suspen juga masa nak siapkan kek ni..sebabnya saya kena siapkan sebelum pukul 4 petang...birthday party tu pukul 5 petang... takut juga kalau berlaku kesilapan kat kek tu... kalau kek coklat moist yang saya buat ni saya guna coklat ganache yang dah agak likat dan yang cair...banyak proses masa nak buat kek coklat moist ni...2, 3 kali keluar masuk petiais... bila dah siap kek ni, fuhhhh punya la saya lega... alhamdulillah dapat siapkan kek ni dalam masa 3 jam setengah termasuk nak tunggukek tu sejuk lepas keluar oven... shahdu pulak sebab customer tu sanggup datang jauh dari Ampang ke Shah Alam nak ambik kek... dan saya terharu bila customer ni whatsapp kat saya gambar anak saudaranya tu tengah potong kek Frozen yang saya siapkan untuknya... syukur alhamdulillah segalanya dipermudahkan...

Kalau ada yang berminat nak oder kek birthday tema Frozen, boleh la whatsapp saya 0193867360... sebaiknya kena buat tempahan seminggu lebih awal sebabnya saya kena oder edible imej tu dulu... kalau oder terkejut kena tengok rezeki korang kalau tetiba ada extra edible imej Frozen tu...kalau takde extra memang tak dapat saya nak tolong...he he...


Jumpa lagi esok, inshaaAllah...



Wassalam