Tuesday, 11 November 2014

HOMEMADE PIZZA ... ULI SOPAN SANTUN




Assalamualaikum


Siang tadi saya malas betul nak masak nasi... ingat sebab petang ada pasar malam...so siang lunch nak makan yang sekali ngap aje... bila saya cakap kat anak-anak yang saya nak buat pizza, suka sangat diorang weiiiii...lebih-lebih lagi abanglong la kan yang memanjang tekak omputih...


Abanglong tanya, mushroom takde ke...saya jawab takde... tanya lagi, capsicum pun takde ke... ha ha ha ni pizza sempoi...letak sosej aje... tak ke halnya saya malas nak letak banyak benda..



Harini saya guna resepi doh pizza yang asal...takde telur dan margerin...  sebenarnya resepi ni pun saya tak ikut sangat... ikut gerak hati gitu.... rasa-rasa melekat saya lumurkan sikit tangan dengan minyak jagung sebab minyak zaitun takde... rupa-rupanya lagi lembut pizza ni bila guna minyak jagung walau saya uli lebih kurang je tadi... saya tengok jam...kurang 5 minit saya uli...



Tadi saya uli 500 gram tepung... bahagi 2 adunan... dapat 1 pizza tebal... adunan lagi 1 saya bahagikan lagi kepada 2 bahagian... 1 bahagian tu saya buat pizza nipis sikit...  baki adunan yang separuh lagi tu saya buat 2 keping roti ala-ala roti nan...cuma panaskan atas dapur...  saja nak ngetest roti nan tu... pun sedap bagi saya...rasa lembut jugak walau dah sejuk...


Ni la roti ala-ala roti nan tu... kalau korang takde oven, boleh je buat doh yang sama panaskan atas kuali leper...jadi la camni....cicah kari ke sambal sardin ke...gelek nipis-nipis...guna api kecik aje... 

 


Kalau buat sendiri kan boleh sesuka hati nak letak sos dan mozarela banyak mana...ambik ko melimpah-limpah sos tu haaaa...



Yang ni pizza tebal....



Yang ni pulak pizza nipis a.k.a.thin crust pizza...



Beza antara pizza biasa dan pizza nipis... 


Untuk resepi dan step by step buat pizza boleh tengok kat SINI



Okbye...nak sambong lipat lain...hewhew...



Wassalam