Wednesday, 5 November 2014

CORAT CORET KELAS HARI INI



Assalamualaikum


Alhamdulillah kelas harini berjalan dengan lancar... semua resepi yang dibuat menjadi...suspen je kan...he he.. tu la perkara yang paling saya takutkan... memang kita dah selalu buat tapi kadang-kadang ada masanya tak menjadi juga... begitulah juga yang berlaku waktu saya attend kelas kat mana-mana... itu yang sebelum hari kelas, saya akan cuba buat berulang kali..


Seronok kelas kat rumah saya harini...asalnya saya nak peserta 5 orang je...tetiba jadi 6 orang... tetiba lagi harini jadi 7 orang... yang best sebab ada sahabat, cousin, kawan masa sekolah, student saya yang lepas dan anak kawan saya... lama juga saya tak buat kelas kat rumah saya...last buat awal tahun lepas... kalini saya beranikan diri ajar buat kuih omputih pulak... sebelum-sebelum ni kuih-kuih melayu... kalau ikutkan kuih omputih lagi mudah dan tak banyak bahan diperlukan...cumanya bahan-bahan tu mahal sikit kalau nak dibandingkan dengan kuih melayu...



Masa ni tengah paipkan adunan pavlova guna nozle bintang...  



Yang ni pulak tengah buat kulit tart... ada cara dan teknik yang sangat mudah nak buat kulit tart ni... kalau ada yang nak belajar tunggu next kelas saya okey...



Selalunya dalam kelas saya setiap peserta kena ambik bahagian... cuba buat sendiri dari awal sampai akhir... masing-masing akan praktis...saya akan komen ok ke tak... yang dalam gambar ni kawan saya, Ella masa sekolah kat Kajang.. saja je dia datang belajar nak buat untuk famili makan... oven kat rumah tak pernah guna lagi buat semua ni...selalu oven guna buat panggang ayam dan ikan aje katanya...hikhik...



Tengah paipkan whipping cream atas mini pavlova...



Asalnya saya janji dengan Warda ni la (tudung purple)... lama dah dia tanya bila boleh datang belajar... akhirnya tercapai gak hasrat Warda nak belajar buat fruit tart, cheese tart dan Mini Pavlova...


Caya lah Ella boleh buat paipkan whipping cream sambil dukung anak...he he...  abangnya ada sekali tolong jaga... 



Hasil kerja student..


Cheese Tart...masing-masing cuba paipkan adunan creamcheese dan lorek design sendiri... gambar fruit tart je saya tak sempat snap... 


Apapun TQ pada yang sudi join kelas harini... cuti sekolah nanti mungkin saya akan buat kelas yang sama dan juga kelas buat roti (uli tangan dan guna mixer heavy duty)... mudah-mudahan rajin la saya hendaknya...



Wassalam