Monday, 6 October 2014

KENANGAN AIDILADHA 2014



Assalamualaikum


Alhamdulillah tercapai jugak hasrat saya nak beraya di rumah sendiri dan sediakan juadah di pagi raya... kalau hari raya adilfitri memang komfem balik kampong husben kat Pahang... selalunya raya aidiladha pun balik kampong juga...cumanya tahun ni sebab abanglong dan abangngah cuti pendek dan nak cepat balik kampus untuk study nak exam, so ayahnya cakap tahun ni kitorang beraya kat Shah Alam aje la... lagipun ayahnya teringin nak gotong royong sembelih lembu kat surau... lama dah rasanya ayahnya tak join sebab selalu balik beraya kat kampong aje kan....



Gigih saya memasak malam sebelum raya aidiladha... nasi minyak tu aje saya sediakan awal pagi raya... hari sabtu tu sempat kitorang jalan-jalan kat KLCC... sampai rumah saya rehat sekejap pastu terus kelentung kelentang kat dapur... bersemangat sungguhhh..he he..





Kali ke 3 saya masak nasi minyak... sambil masak sambil tengok resepi step by step kat blog kak Azlita.. hikhik... kalau takde la kak Ita buat step by step tu memang sampai ke sudah la saya tak akan pernah masak nasi minyak... TQ kak Itaaaaaa :)


Acar timun saya sediakan waktu malam....dah letak semua bahan saya simpan dalam petiais.. pagi esoknya makan memang dah sedap..



Ohoiiiii ayam ni beli kat KLCC tau...alkisahnya pagi tu husben pegi pasar, tak sanggup nak beratur panjang nak beli ayam... punya la ramai sangat orang kat pasar... saya sebenarnya suka ayam yang jual kat pasar.. tapi dah tak ada, ayam pasaraya pun belasah aje la kan...heheh..



Kuah kacang yang berapa kali kena repair sampai husben cakap OK dah sedap... tak cukup masin la, kurang asam jawa la.. 



Nasi impit Adabi :)



Rendang Daging pertama kali saya masak... 1kg daging... saya masak ikut cara masak rendang ayam aje... 




Sebelum sembahyang raya diorang makan sikit... lepas balik sembahyang, sambong makan balik..



Suka abanglong ibu dah pandai masak semua ni...






Seronok tengok anak-anak makan... hilang rasa penat kat dapur :)



Kakak dan Dikya yang rajin tolong ibu mengemas rumah walaupun kena disuruh..he he..







Pavlova yang diadjust letak dalam bekas kaca... sebabnya crack la pulak... walau crack sikit aje tapi saya patah-patahkan dan susun dalam bekas... suka anak-anak saya dan famili ipar makan pavlova ni... kalau pavlova bakar besar camni, rasa mashmelow ni lagi sedap...



Pastu saya buatkan roti atas permintaan abanglong yang nakkan roti Cinnamon... 



Saya buat roti 1/2kg... separuh tu buat roti Cinnamon dan separuh lagi buat roti letak cheese...




Suka sangat saya bila petang semalam keluarga abang ipar dari Selayangdatang beraya kat rumah... tahun ni memang cipta rekod sebab kitorang tak balik kampong...he he..selalu memang muka kitorang ni wajib balik beraya kat kampong... sekali sekala ek... kalau diorang tak datang semalam memang saya nanges sebabnya saya dah masak nasi minyak tu 6 pot...hikhik..alhamdulillah habis semuanya :)




Akhirnya dapat jugak bergambar di pagi raya kat rumah sendiri :)


Syukur Alhamdulillah atas segala nikmat dan rezeki yang Allah berikan... 


Jumpa lagi...InshaaAllah..


Wassalam