Monday, 20 October 2014

CHICKEN LOAF BREAD & CHEESE STICK BREAD




Assalamualaikum


Ampun la yek...entri kalini tajuk omputih habis..hewhew...sementara nak tunggu kek tengah bakar dalam oven, sempat la kot kalau nak update blog ni...




Malam ni dinner kitorang makan roti aje... alkisahnya siang tadi saya dah masakkan speghetti meatball... tak sempat ke malam, spaghetti tu dah tinggal sikit...rasa malas la pulak nak masak nasi..kang kena masuk lauk pulak...tanya kat diorang kat rumah ni, malam ni kita makan roti je okey tak... semua pun jawab okey...oh bagus sangat la tu... pukul 5.15 petang saya sediakan bahan dan uli doh roti guna mixer KA saya tu...malas dah uli pakai tangan...so keje saya jadi lagi mudah... masukkan je semua bahan...uli 5 minit..dah siap... rehatkan doh...pukul 5.30 petang saya pegi ambik Aliah kat sekolah agama... balik sekolah agama, dah boleh timbang doh... dengar cerita macam senang sangat saya buat roti kan... ha ha..pada saya memang mudah kalau buat roti setakat 500 gram la... kalau berkilo-kilo macam saya pernah buat jual roti dulu, memang idok la teman nak buatnya lagi dahhhhh... semput makcik... untuk makluman, mixer jenama KA ni boleh uli setakat 500 gram untuk sekali uli... kalau uli lebih pada tu kemungkinan tak lama akan jahanem..hikhik... kalau rasa nak buat bisnes roti, kena guna mixer heavy duty..mixer heavy duty kat rumah ni jenama Berjaya... mixer yang ni boleh uli 2kg tepung dalam satu2 masa...gituuuuu...



Saya buat roti 500 gram... separuh saya buat Roti Cheese Stick... saja buat panjang-panjang macam kat kedai bakeri... selalu saya buat bulat-bulat susun dalam loyang...



Kalini saya letak cheddar cheese banyak-banyak sebab nak perabihkan cheddar cheese tu.. lama sangat dah tak habis-habis dalam ptiaias..




Roti Cheese Stick saya ni spesel sikit sebab saya letak slice cheese dalam roti... bila dibakar, cheese tu pun cair kat dalam... dalam cheese luar cheese la gamaknya yek... 



Separuh lagi doh saya buat Roti Chicken Loaf... Chicken Loaf tu saya beli jenama Ramly... leperkan doh letak sekeping Chicken Loaf pastu saya gulungkan... atas tabur cheese..tapi sebelum tu saya rebus sekejap chicken loaf tu dulu... kalau kukus lagi bagus coz leh tahan 2, 3 hari... kalau rebus, kena habiskan roti chicken loaf ni secepat mungkin takut roti tu cepat berkulat coz doh dah serap air daripada chicken loaf yang kita rebus tu... 


Kalau camni tak nampak chicken loaf tu kan...



Dah potong baru nampak... sedap dimakan dengan cili sos... tapi kalau nak makan camtu je pun boleh je... ikut suka anak tekak..he he..


Sekian, Selamat Malam :)



Wassalam