Thursday, 4 September 2014

KELAS BUAT PIZZA




Assalamualaikum


Harini Noni datang belajar buat pizza kat rumah...anak-anak dan husben Noni suka makan pizza...makanya elok la mamanya belajar buat pizza yek... jimat belanja bila dah pandai buat sendiri... lagipun sebab Noni baru beli oven... so kena la selalu guna oven tu kan Noni kan...kalau tak nanti oven tu jadi tukun...he he he...

Famili Noni suka pizza yang saya buatkan masa datang beraya haritu... pizza yang guna doh roti... harini saya ajar Noni buat pizza doh roti guna tepung 500 gram... dapat la 2 biji pizza... kalau nak cuba buat pizza guna doh pizza ada resepi dan step by step dalam blog saya ni...boleh tengok kat SINI... tadi saya cuma nak tunjuk kat Noni teknik macam mana nak uli doh guna tangan aje...

Nak sediakan bahan-bahannya pun kejap aje... tak renyah pun... tapi ye la kan, pada saya mudah aje nak uli doh tu... tapi pada yang baru mula nak belajar menguli buat pertama kali memang nampak kekok sikit...  ambik masa nak bagi doh tu licin... takpe, belajar daripada pengalaman...lama-lama nanti boleh mahir...



Hasil pertama kali Noni uli doh roti buat pizza... kira OK sangat dah ni... saja je yang satu pizza topping kat atas mozzarella cheese...yang lagi satu macam biasa letak mozzarella cheese kat bahagian atas... 




Topping nya sosej aje...dah itu aje yang ada dalam petiais..he he... kalau buat pizza guna doh roti memang pizza ni gebu..



Memang puas hati kalau buat pizza sendiri... anak-anak kenyang makan... nak buatnya pun kejap aje...




Saya cuma ambik 2 potong aje...sebabnya orang kat rumah ni dah jemu makan pizza... yang lain tu semua saya tapaukan bagi Noni bawak balik... sambil-sambil buat pizza ni boleh gak borak-borak... hilang stress bila dapat gelak-gelak dengan kawan...he he..

OKbye jumpa lagi...


Wassalam