Wednesday, 20 August 2014

RENDANG AYAM KU MENJADI




Assalamualaikum




Lama juga saya tak buat rendang ayam... tengok balik kat instagram, last buat 4 bulan lepas... kiranya harini kali kedua saya buat... syukur la akhirnya saya dah pandai masak rendang ayam... kali pertama buat, rasanya kureng sikit...ada la terkurang rasa sana sini... banyak sangat resepi kat internet sampaikan saya komfius nak ikut resepi yang mana satu...

Ada sebab kenapa dari dulu saya tak pernah masak rendang ayam sendiri... masa arwah mak dan abah masih ada, setiap kali turn raya kat Shah Alam, tahu-tahu bila sampai rumah, rendang ayam dah siap masak... selalunya masa tu saya kena kerja sebelum hari raya...so bila balik je kerja, tak sempat nak tolong apa-apa... arwah mak dan abah dulu memang laju buat kerja kat dapur.... ada juga ketikanya saya dapat lihat bahan-bahan yang arwah sediakan sebelum nak masak rendang...seingat saya mesti ada lengkuas, kunyit hidup, halia dan serai... tapi sayang, saya tak pernah salin resepi rendang ayam dari arwah mak saya... rugi sangat kan...

Bila turn raya kat kampong husben saya di Pahang pulak, tugas saya hanya menumbuk kelapa yang dah digoreng untuk dibuat kerisik... sampai la sekarang, itu la pun tugas saya... kalau saya nak masak pun, saya akan masak sambal tumis ikan bilis petai atai sambal tumis sotong... kalau rendang ayam selalunya kakak-kakak ipar dan biras saya yang masak... almaklum orang veteran lagi pandai dan sedap masaknya kan... so esoknya saya tinggal makan aje rendang ayam tu... he he...

Bila arwah mak dah takde, maid saya pulak yang masak rendang... memang sedap sebabnya resepi tu dari arwah mak saya....maid saya yang beria salin resepi tu tapi saya masa tu memang takde minat langsung nak belajar masak rendang.... sudahnya tak pandai la masak rendang sampai ke tua..hu hu...

Tapi tahun ni boleh pulak hati saya terbuka nak cuba belajar masak rendang... tengok kawan-kawan blogger dan kawan-kawan kat FB update gambar masak rendang ayam, eh rasa tercabar la jugak kan... apsal saya tak pernah cuba masak rendang... pasal rendang ayam banyak kolestrol kah...pasal rumit sangat bahan-bahan nak masaknya kah....pasal malas kah...ahhhh macam-macam alasan la kan...

Jadinya harini saya masak lagi sekali rendang ayam...boleh gak makan waktu buka puasa....makan dengan nasi impit yang masih berbaki.... sepanjang masak rendang ayam tadi, saya asyik ambik bau... ok ok ada bau rendang ayam, jadi la ni kot...he he...komfiden je saya letak gula dan garam sebabnya saya puasa harini... tapi alhamdulillah waktu berbuka tadi, saya rasa rendang ayam yang saya masak harini secukup rasa... Azwa dan Aliah pun makan berselera sungguh...tak menyempat nak tunggu ayahnya balik dari surau... balik dari surau, ayahnya makan dan komen cakap,"memang menjadi rendang ayam awak harini.." ohhhh legaaa...punya la suspen sebelum tu macam nak dengar komen dari juri masterchef pulak...hikhik...

Apapun usaha tangga kejayaan kan...kalau cuba sekali, gagal, jangan pulak cepat give up dan taknak cuba lagi... resepi dan cara nak buat rendang ayam saya ni nanti-nanti saya tunjuk kat blog okey...



Wassalam