Sunday, 17 August 2014

PENATNYA SEMALAM...




Assalamualaikum






Semalam saya rasa nak patah pinggang...almaklum pinggangku ramping macam kerengga...pinggang je ramping...part-part lain nan hadoooo...heheh...





Pagi semalam saya kena siapkan roti jala untuk pakcik saya... 300 biji... berdiri 2 jam lebih sikit...berhenti rehat 2 kali... penat jugak weiii... dah tentu la sakit kaki kannnnn... nak buat sambil duduk memang saya tak suka.... kena berdiri jugak ler... terasa umur dah tak berapa nak muda... sekarang ni memang cepat semputttt... kalau dulu setakat 400 biji roti jala takde kisah pun... la ni nak menyampaikan 300 biji rasa lama sangat... asik fikir bila nak habis ni bila nak habis ni..he he...



Siap je roti jala, saya terus siapkan 3 adunan adunan Congo Bars... untuk open house sahabat saya, Noni... saya suka kalau Noni nak oder apa-apa dengan saya... mesti Noni akan tanya saya dulu, kuih apa yang senang saya nak buat... confirm la saya akan cadangkan Congo Bars... memang kejap aje dah siap... yang ni kalau buat memang tak sakit kaki...hikhik...



Lepas siapkan Congo Bars, saya siapkan Walnut Carrot Cake untuk tetamu yang nak datang malam semalam... Walnut Carrot Cake ni saya dah siap bakar petang Jumaat... so semalam saya tinggal letak cream cheese frosting... kali ni saya buat Walnut Carrot Cake dalam loyang petak... senang saya nak potong kecik...tetamu pun senang nak makan... kalau buat kek macam ni, kita tak perlu letak icing banyak sangat... sesuai untuk tetamu yang tak berapa suka manis...



Siap mekapkan Walnut Carrot Cake, saya siapkan Fruit Tart pulak... pun untuk Noni juga... saja saya cadangkan Fruit Tart kat Noni...saya buat lawak cakap, kalau ada Fruit Tart nampak macam open house rumah orang kaya...kehkehkeh...lawak je okey...

Tengah berhempas pulas nak siapkan fruit tart, tetiba biras saya call kata nak datang sebelum Maghrib... mahu tak terkejut saya kan... saya bajet diorang nak datang lepas Maghrib.. so sempat la saya nak hidangkan apa yang patut... nasib la sebelum tu saya dah siap tanak Nasi Minyak... fuhhhhhhh... terus jadi lipas kudung... rasa nak pitam pun ada...syukur dapat husben yang rajin menolong kat dapur... takde la dapur saya tunggang langgang macam kapal pecah... habis semua alat perkakas yang dah guna, husben tolong basuh...


Akhirnya siap gak semuanya... Alhamdulillah... leganya rasa... sebelum tetamu sampai, semua dah siap hidang atas meja...


Ayam Masak Merah, Kari Daging dan Acar Timun...lauk-lauk ni saya masak hari Jumaat...sebabnya saya ingatkan tetamu tu nak datang malam Sabtu... salah informasi..he he...  jadinya kari daging dan ayam masak merah saya bekukan... semalam saya tinggal panaskan semula...


Petang semalam saya masak Sambal tumis tempoyak ikan bilis petai... saja tambah lauk ni untuk makan dengan nasi minyak sebabnya anak saudara yang sorang tu suka makan petai... lagipun saya ada sediakan nasi putih untuk abang ipar yang tak berapa suka makan nasi minyak...

Esok-esok nak cerita pasal nasi minyak pulak... almaklum terover excited sebabnya dah umur 40 tahun baru pertama kali masak nasi minyak..he he...

Jumpa lagi, inshaaAllah...


Wassalam