Tuesday, 19 August 2014

NASI IMPIT KUAH KACANG




Assalamualaikum


Petang semalam balik dari ambik kakak kat sekolah, tetiba husben cakap kawannya nak datang pukul 9 malam...biar betulllll...kalau kawannya datang sorang je memang saya tak kisah pun...komfom saya hidang air teh Ahmad Tea aje...heheh... ni sebab dia nak datang satu keluarga dan nak beraya sekali, rasa bersalah la pulak kalau tak hidangkan apa-apa... datang dari Tanjong Malim pulak tu... lagipun saya dah lama tak jumpa isteri kawan husben saya tu...ada la dekat 5 tahun...

Pukul 7 baru nak bagitau, apa ke nak dihidang kat tetamu ni... saya lak nak masak sikit untuk berbuka puasa... ala goreng telur mata  kerbau aje...makan dengan 2 keping roti gandum...sedappppp... pastu saya cakap kat husben, "awak pergi beli KFC je la..." Tak sempat dah kalau nak pergi beli barang nak masak apa-apa... tetiba husben cakap,"eh semalam kan awak ada buat nasi impit dan kuah kacang...panaskan je .." Eh ye tak ye yek...boleh lupa pulak...tengahari Ahad kelmarin, saya saja je buat nasi impit kuah kacang... bila malam saya frozenkan kuah kacang tu... nasi impit tu saya simpan kat bahagian chiller aje... ingat esok lusa nak buat soto ke...sedap gak kan...

Saya pun keluarkan la bekas kuah kacang dalam petiaias... lepas 20 minit baru saya panaskan... nasi impit saya rendam air panas sekejap... pastu teringat pulak ada serunding ayam yang biras saya bawak masa malam Ahad baru ni...


Tadaaaaaaaaaa...dah siap... leganya rasa... bila tetamu sampai, berselera sungguh anak-anaknya makan...walaupun diorang baru lepas makan nasi sebelum tu...he he... rupanya anak-anaknya memang suka makan nasi impit kuah kacang... rezeki diorang la kan... tapi kalau bagitau dari siang, boleh gak saya buatkan sebiji kek kan..takpe la...apa yang ada aje...

Suka betul saya tengok  isteri kawan husben saya malam tadi... pada saya, isterinya sangat cantik walaupun tanpa secalit mekap... tua sikit dari saya tapi rasanya saya lagi nampak tua dari dia... sangat menjaga auratnya... bertudung labuh... air mukanya sangat tenang... tutur katanya lemah lembut...bila dia peluk saya, terasa keikhlasan kasih sayang dan ukhwah yang dah lama terjalin... 


Jumpa lagi, inshaaAllah.


Wassalam