Sunday, 24 August 2014

MINUM PETANG HI TEA DI PENGHUJUNG HARI RAYA




Assalamualaikum


Salam senja di hari Ahad yang sejuk lagi mendamaikan... ramai yang tanya, tahun ni saya tak buat open house ke... tahun ni tak buat la gamaknya... salah satu sebabnya saya tak larat nak berkemas sorang-sorang sebab Nila yang selalu tolong saya kat rumah ni masih tak balik Malaysia lagi kot... tapi kalau ada yang nak datang, saya bukak luas pintu rumah saya dengan hati yang terbuka...heheh... yang penting kena confirm betul-betul bila nak datang...kalau main terjah aje, alamatnya makan biskut kering aje la jawabnya..he he...

Harini sahabat saya a.k.a. bisnes partner dan jiran satu seksyen, Noni datang beraya satu famili... asalnya nak datang semalam tapi saya suruh datang harini...kalau datang petang semalam, saya tak sempat nak sediakan apa-apa...lagipun sebab saya dah terlepek sebab penat siapkan tempahan kek..hikhik... mulanya saya cadang nak masakkan nasi minyak dan rendang ayam atau nasi impit, rendang ayam dan kuah kacang...almaklum sebab dah pandai buat nasi minyak, kuah kacang dan rendang ayam kannnn... tapi husben cadangkan saya buat menu omputih sikit... lain dari kebiasaan ... ok gak tu sebabnya semua bahan-bahan dah memang ada kat rumah... cantekkkkk...


Untuk menu ala Hi Tea hari ni saya buat Pizza, Cinnamon Roll, Mini Chicken Pie dan Walnut Carrot Cake... asal nak buat je, saya belek je resepi dalam blog saya ni...semua resepi pun dah memang ada dalam blog..takyah saya susah nak bukak file resepi saya... lain kalau saya dah buat benda yang sama tiap-tiap hari, selalunya saya ingat resepinya...kalau dah lama tak buat, harus tengok balik... silap sukat kang, nayaaaaa pulak kan...




Mula-mula sekali saya uli doh roti 1kg...500gram untuk Pizza dan 500gram lagi untuk Cinnamon Roll... uli tangan aje...buat 2 bekas... harini saya buat pizza guna doh roti... saja nak bagi pizza rasa gebu dan lembut...  saya buat 2 biji Pizza... memang famili Noni suka sangat makan pizza ni... yang lain diorang tak pandang sangat...he he... lepasni harus Noni belajar buat pizza ni kat rumah saya...almaklum ada orang tu baru beli oven... hoyehhhhhh... 

 

Pastu saya buat Cinnamon Roll pulak... sedap makan cinnamon roll ni minum dengan air teh Ahmad Tea... rasa macam kat Cameron Highland pulak...sejuk-sejuk baru lepas hujan...



Tepat-tepat Noni satu famili sampai pukul 3 petang tadi, Mini Chicken Pie ni siap bakar keluar dari oven... ohhh lega...




Walnut Carrot Cake yang saya deco selepas tetamu dah sampai... hentam aje la kan...he he... saja saya buatkan Walnut Carrot Cake sebab nak habiskan carrot yang masih ada dalam petiais... lagi pulak haritu saya terpaksa beli cream cheese sampai 2kg....masih ada berbaki 500gram cream cheese tu...ada la hikmahnya tu kan... boleh gak buat kek bila ada tetamu nak datang beraya kat rumah...



TQ Noni sudi datang beraya kat rumah saya... mudah-mudahan persahabatan kita kekal hingga ke akhir hayat...



Jumpa lagi...inshaaAllah..


Wasalam