Monday, 7 July 2014

ROTI JALA SERAWA DURIAN



Assalamualaikum


Alhamdulillah harini hari ke 9 kita berpuasa...jerebu pulak harini... apapun syukur sebab sepanjang 8 hari puasa, Azwa dan Aliah takde la nampak letih sangat walau hari panas terik... nak kejut bangun sahur pun acik guna suara berbisik ala-ala iklan Yusof Taiyob gitu...takyah nak guna suara tarzan...he he he... apa khabar abanglong dan abangngah kan... rasa dah lama sangat tak jumpa diorang berdua... dua-dua dok jauh...sorang utara sorang selatan... tak dapat la nak jumpa selalu... lebih-lebih lagi abangngah yang pertama kali berjauhan daripada keluarga... takpe la..biar diorang berdikari...bagi macho sikit...




Petang semalam acik buat roti jala dan serawa durian. Durian tu Noni yang bawakkan daripada Segamat.. nak perabih makan camtu aje rasa tak larat la pulak... takut sakit tekak pun ye jugak.. so sebijik aje kitorang makan... yang lain tu acik buatkan serawa durian... Buat serawa durian setengah periuk, tapi acik ambik sikit aje... yang lain semua acik bagi Noni... rumah acik berapa kerat aje yang nak makan... perut comel-comel belaka... harapkan perut ibu je yang boleh muat banyak...kihkihkih...




Selalu kalau acik buat roti jala 3, 4 kilo tepung... paling banyak pernah buat 8 kilo... memang pengsannnn.. semalam buat 1/2 kilo tepung aje... kejap aje dah siap menjalanya.. 10 minit je kot...  guna kuali leper non stick ni memang cepat siap... 



1/2 kilo tepung dapat 35 biji... 10 biji untuk kat rumah...bakinya untuk rumah Noni...



Nak buat serawa durian ni senang aje kan... letak gula dan garam secukup rasa... pastu letak santan dan daun pandan.... kacau sampai pekat...




Resepi roti jala ni boleh diubahsuai ikut suka...nak letak telur pun boleh...taknak letak telur pun takpe... nak lagi sedap, letak santan sikit..kalau nak tahan lama, letak sedikit susu tepung... yang penting dalam adunan kena letak sediit minyak...jadinya tak perlu letak minyak kat kuali leper setiap kali nak menjala... lagipun kalau letak minyak masak, roti jala ni rasanya lagi lembut...

Resepi roti jala korang boleh tengok kat SINI


Orang berbudi, kita berbahasa
Orang memberi, kita merasa...kannnnnnnn :)



Wassalam