Thursday, 3 July 2014

POPIA NESTUM SIMPLE DAN SEDAP




Assalamualaikum


Asal nak bubuh tajuk resepi je mesti ada simple dan sedap..he he... memang acik suka buat resepi-resepi yang simple aje... kalau yang kronik-kronik tu macam tak berapa nak rajin... selalu kalau resepi yang kronik perlukan ketelitian...mungkin juga kena ada skil...so kalau resepi yang simple acik akan cakap simple... jadinya kalau ada yang tak berapa nak rajin macam acik ni boleh la cuba buat kannnnn...




Popia Nestum ni antara kuih raya yang mudah nak buat... tak perlukan oven dan mixer...cuma nak kena rajin menggulung satu-satu kulit popia tu... teringat bulan puasa tahun 2011 ada kawan tempah lebih kurang 150 pek Popia Nestum ni...memang tak tergulung...habis semua husben dan anak-anak acik kena tolong kopek kulit popia...masa tu acik ada pembantu.... rasa nak pengsan la jugak siang malam dok mengadap popia nestum ni... Kenangan yang tidak dapat saya lupakan... ha ha..macam tajuk karangan la pulak...



Tengahari semalam bukak petiais beku nampak la kulit popia ni...dah berkurun lamanya dok dalam petiais... terus teringat nak popia nestum.... boleh gak buat kudapan Azwa dan Aliah lepas Solat Terawih... biskut lidah kucing yang acik buat haritu pun dah nak habis diorang berdua makan...  

Acik suka kulit popia jenama KG Pastry... senang nak kopek kulit...dan bila digoreng kulitnya sangat crunchy... krup krup krup...  ada teknik camne nak bukak kulit popia ni cepat... kalau bukak satu-satu dari atas memang lambat nak habis... so kalau nak laju, kena kopek bahagian tengah dulu...pastu kopek 2 bahagian lagi...kopek lagi 2 bahagian.. ulang sampai habis... memang cepat siap...

Gam tu pulak acik guna tepung gandum letak air sikit... takleh pekat sangat dan takleh cair sangat... sedang-sedang aje kelikatannya okey...



Nak gulung acik guna tudung periuk aje... gulung halus sikit... jangan bagi rongga banyak sangat...  takyah guna lidi pun takpe... sampai ke hujung letak gam...


Dah siap satu...



Gulung sampai habis... Masa nak gulung ni kalau boleh jangan kena kipas angin...nanti kulit popia ni cepat kering... kalau rasa nak guna kipas jugak, kulit popia yang belum digulung kena tutup dengan kain ke dulang ke... jangan bagi kena angin okey... seksa nanti nak menggulung...



Pastu boleh la gunting serong...



Goreng pada api sederhana... bila dah masukkan popia dalam kuali, baru besarkan sikit api...bila dah angkat, kita toskan...sebelum nak masukkan popia yang baru dalam kuali, kita perlahankan api dulu... kalau api besar dan minyak dah terlalu panas, nanti popia ni terlalu cepat masak dan kulitnya pun menggerutu... 



Bila dah toskan semua, boleh la masukkan dalam bekas yang besar sikit... senang nak gaulkan dengan gula dan nestum.... 

Sebaiknya nestum dan gula tu diblend dulu... tapi sebab acik malas nak blend, acik belasah aje letak nestum dan gula kastor... 

Untuk 1 peket kulit popia, boleh letak 1/2 cawan nestum dan 1/2 cawan gula kastor atau gula halus...sebaiknya diblend okey... kalau malas nak blend macam acik pun boleh aje...he he...



Dah siap... jadi jugak kan... belum apa-apa kitorang dah makan dulu... ya ampunnnn sedap sangat... krup krup krup...tak sedar berapa banyak dah masuk mulut...



Dah sejuk boleh la masukkan dalam balang... lepas terawih, boleh la kunyah sambil tengok TV yekkkkk... nak dekat raya nanti boleh buat lagi...



Lastly, acik nak ucapkan TQ pada ASYIFA coz bagi bantal kecik dan kotak tisu daripada kain felt ni... terharu kak ina tau... mudah-mudahan ikatan persahabatan kita sentiasa berpanjangan... Aminnn..




Wassalam