Wednesday, 28 May 2014

ROTI MINI PIZZA




Assalamualaikum


Lama dah acik nak buat roti mini pizza ni... asik tangguh aje.. asalnya ada sorang reader blog acik ni email kat acik tanya pasal roti yang dia boleh buat jual kat koperasi Universiti tempat dia belajar... yang bagusnya sebab dia dah berjaya roti gulung sosej tu..mungkin dah buat jual kot... acik cadangkan buat roti mini pizza ni lagi senang nak buat... kalau roti gulung sosej tu bila buat banyak-banyak takut gulungnya tak kemas dan terbukak... kalau yang ni cuma tabur aje sosej atas roti tu...


Harini acik uli tangan aje... macam biasa, cara dan resepi doh roti ni boleh tengok kat SINI ye... takde bezanya...itulah juga...he he...

Nak buat roti mini pizza ni mudah aje... kita ambik 1 doh seberat 50gram.. tabur sedikitttt je tepung kat dulang canai...pastu kita gelek sikit doh...kalau takde penggelek, jangan susah hati...guna apa yang ada aje... kita guna tangan tekan-tekan doh tu bagi nipis dan membesar sikit... atas doh tu pun kita tabur tepung sikiiiiit je untuk bagi nampak licin dan rata.... pastu kita letak doh yang dah leper tu atas dulang pembakar yang dah dilengserkan dengan margerin atau shortening... biarkan doh mengembang dalam 30 - 40 minit...

Bila doh dah kembang, baru kita sapukan telur yang dah dibancuh dengan sedikit air atau susu...pastu kita letak sosej... kalau untuk buat jual, seeloknya sosej ni dibakar sekejap dalam oven.. lebih kurang 3 minit...lepas 3 minit kita terbalikkan sosej tu..bagi bakar sama rata... kalau kita rebus atau kukus, air akan meresap dalam roti dan roti akan cepat berkulat... tapi kalau nak buat sikit untuk makan sendiri, kita terus guna sosej tu pun takpe...kiranya sekali bakar siang, malam dah habis anak-anak makan...

Lepas letak sosej, boleh letak mix vege kalau suka... kalau nak tahan lama, takyah bubuh mix vege.. lagipun budak-buak memang tak suka ada mix vege ni...sebelum makan, mesti diorang buang mix vege tu... kemudian baru kita paipkan sos cili dan mayonis.... sebaiknya guna sos cili Maggi atau Kimball... kalau sos cili yang dalam botol plastik besar tu sosnya cair...memang nampak tak menarik lepas dibakar... tapi kalau korang nak jimat, belasah aje la kan...he he he...

Masa kita nak mula paipkan sos cili dan mayonis, kita dah boleh pasang oven... lepas 15 minit, boleh la bakar selama 15 - 20 minit pada suhu 180 darjah celcius atau mengikut kesesuaian oven masing-masing... selalunya lepas minit ke 12, kita jenguk-jenguk la roti dalam oven tu... ada kalanya kejap aje dah bakar cantik..tapi selalunya untuk dulang yang pertama masuk oven, ambik masa sikit nak nampak perang...

Lepas bakar, kalau nak sapu margerin  kat bahagian yang takde sos tu pun boleh juga.... kalau taknak pun takpe...

Bila dah sejuk betul-betul baru kita masukkan dalam plastik dan diselotep...ni kalau nak buat jual la kan... plastik tu cari plastik yang paling nipis dan berkilat sikit... memang roti akan nampak cantik dan buat orang tertarik nak membelinya... gituuuuuuu... 



Yang ni lak saja suka-suka susun dalam loyang... kalau yang ni kita takyah gelek doh tu... cuma tekan sikit2 aje...





Bila dibakar roti mini pizza yang ni jadi petak...  comel je kan... 



Selamat Mencuba :)



Wassalam