Friday, 23 May 2014

HOMEMADE MEXICAN BUN



Assalamualaikum


Dah lama teringin nak buat lagi Mexican Bun a.k.a. Rotiboy ni... haritu dah pernah buat tapi buat sikit aje, lebih doh masa buat roti sosej pintal.... so harini acik buat 1/2kg tepung... dapat la 24 biji... kenyang la anak-anak acik makan Mexican Bun :)



Masa mula-mula cari yis kat kabinet, takde la pulak... ingat nak beli masa hantar kakak dan dikya ke sekolah... tiba-tiba kedainya tutup pulak... baru teringat harini hari Jumaat.. kedai yang acik selalu pegi tu tutup untuk Solat Jumaat... dah sampai rumah, cari balik, eh ada pulak lagi 1 peket... alhamdulillah... jadi la projek acik nak buat Mexican Bun harini :)

Selalu acik buat roti uli tangan kan... tapi harini acik nak test guna mixer Kitchen Aid yang baru beli haritu... lagipun sebab ada yang tanya, kalau guna mixer camne caranya... so boleh la acik jawab sekali kat sini... baca dan fahamkan betul-betul tau :)

Kalau uli tangan boleh tengok cara dan resepinya kat SINI

Kalau guna MIXER HEAVY DUTY yang untuk pengeluaran roti banyak-banyak boleh tengok cara dan resepinya kat SINI

Kalau guna mixer yang untuk 500gram tepung sahaja contohnya mixer Kitchen Aid yang acik guna harini boleh la ikut cara acik buat tadi.



Selalunya kalau guna mixer, kita digalakkan guna air sejuk...sebabnya doh akan diuli selama 15 minit untuk menghasilkan tekstur roti yang halus dan gebu... kalau guna air suam, nanti doh akan panas bila diuli lama... jadinya roti jadi tak cantik... 

Tapi harini walaupun acik guna mixer acik masih guna cara dan resepi yang acik uli tangan... masih guna air suam dicampurkan gula dan yis... jadinya acik hanya uli lebih kurang 4 minit... bila acik nampak doh dah nampak licin, sudahhh... acik terus perap doh 30 minit.

Lepas 30 minit, acik timbang doh 40 gram... dapat 24 biji...



Kemudian baru acik potongkan butter kecik-kecik... selagi tak habis bulat2kan doh, jangan keluarkan butter dari petiais tau... nanti butter cepat cair kat luar.... 



Pastu kita isikan butter dalam doh... pandai-pandai la nak tutupkan inti tu ye... 


Doh yang dah isi inti butter dan tunggu kembang lagi sekali.




Sementara nak tunggu kembang tu, kita terus buat topping untuk Mexican Bun ni...

100 gram      Butter
90 gram          Icing Sugar
Telur B    2 biji
110 gram     Tepung Gandum
2 sudu kecik     Pes Kopi (ada jual kat kedai bahan bakeri)
1/2 sudu kecik     Baking Powder

Cara2nya :-

Butter dan gula icing dipukul hingga kembang menggunakan mixer.
Masukkan telur. Pukul lagi
Masukkan tepung gandum yang dah digaulkan dengan baking powder.
Akhir sekali masukkan pes kopi. 
Adunan kena sentiasa dikaupbalikkan okeyyyy.



Bila doh dah kembang, kita paipkan topping ke atas doh... sebaiknya topping tu masukkan dalam plastik 3 segi. Kalau takde plastik 3 segi, masuk je la kat plastik biasa, gunting la 1 bucu...

Sebelum tu kita dah boleh panaskan oven selama 15 minit. Kemudian bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 15 - 20 minit atau mengikut kesesuaian oven masing-masing.




Masa tengah bakar roti Mexican Bun ni, emmmmmm semerbak bau roti satu rumah... 

Memang sedap la Mexican Bun ni weiiiii... rasa macam beli kat kedai...he he he... 



So korang kalau nak cuba buat roti Mexican Bun ni, sebaiknya cuba buat roti asas dulu ye... roti asas tu macam yang acik tunjukkan kat resepi uli tangan tu...bila dah menjadi rotinya, rasa pun dah sedap, baru la korang cuba buat roti yang lain-lain lak ye...


Selamat Mencuba :)

Jumpa lagi, InshaaAllah...



Wassalam