Monday, 3 March 2014

SAMBAL TUMIS SOTONG




Assalamualaikum


Leganya dah siap memasak...kakak pun dah siap makan  dan dah hantar ke sekolah tadi... kadang-kadang pening gak kan tak tau nak masak apa... kalau dah pening tu kadang gorengkan telur aje letak kicap...heheh...sedap gak kan...sesekali... husben acik memang selalunya akan balik makan tengahari... tu yang acik kena sediakan lauk samada acik masak sendiri atau kadang tu beli aje kat luar... ikut dan la yek...



Harini acik nak perabihkan stok lauk yang ada dalam petiais...so acik masak sambal tumis sotong, ayam masak kicap dan sayur campur goreng...

Sambal tumis sotong ni kalau ada petai lagi sedap kan...  nak masak sambal tumis ni yang malasnya apa tau...lepas masak kena lap semua tile kat dinding dan lantai... biasa la kan..mesti masa nak masak sambal tumis, minyak mercik dan letup sana sini... 

Acik kalau masak sambal tumis bahannya  bawang besar potong 4..bawang putis 2 ulas... blend... cili pulak selalu acik pakai cili blend yang beli kat pasar... mula-mula tumiskan bawang yang dah blend dulu... dah naik bau baru letak cili blend...dah garing sikit letak sotong yang dah dipotong kecik... masa ni boleh juga kalau nak letak sikit belacan...kalau taknak letak pun takpe...  kemudian letak sesudu gula dan garam secukup rasa... pastu letak bawang besar yang dah di potong bulat.... last sekali baru acik letak air asam jawa.... ada orang letak asam jawa masa awal-awal tapi acik suka letak waktu last sebab pada acik kalau letak air asam jawa awal-awal, bila kita letak sotong, nanti sotong tu akan mengecil... tapi ikut suka la nak masuk awal ke akhir okey....

Alkisahnya saudara mara kalau datang nak makan kat rumah acik mesti dah tahu acik nak masak apa... komfom mesti ada ayam goreng berempah dan sambal tumis sotong...he he... hidangan wajib gituuuuuu..


Selamat menjamu selera :)


Wassalam