Monday, 17 March 2014

GORENG BERLADA IKAN BILIS, KENTANG DAN TEMPE




Assalamualaikum


Alhamdulillah sekarang ni tengah hujan...tadi lebat jugak...angin ribut sikit... nasib sempat angkat baju kat ampaian... semalam ada bekalan air, tu yang basuh baju mesin 2, 3 kali... sekarang ni dah rasa OK bila takde air 2 hari...sebab dah dapat agak berapa banyak air yang nak pakai... time takde air, nak basuh pinggan pun sopan santun je... kalau tak, sesuka hati guna air banyak mana pun... so sekarang dah insaf la sikit :)



Harini acik masak goreng berlada ikan bilis...alkisahnya sebab kesian kat kentang ada 3 biji yang dah nak buruk... daripada dah takleh nak guna, meh ler kita masak sesuatu yang guna kentang.. stok ikan bilis pun banyak... tempe acik beli masa kat pasar tadi... baru la ngam kan... goreng berlada ikan bilis letak kentang dan tempe... makan dengan nasi panas-panas...memang terangkatttttt... konon la terangkat, acik pun tak makan lagi...he he...

Kalau ikut cara acik masak goreng berlada ikan bilis ni, bawang besar 1 biji...bawang putih 2 ulas...blend kan.... cili acik guna cili boh yang jual kat pasar... sekarang ni suka lak acik guna cili boh ni sebab yang ni homemade...memang cantik kaler cili tu macam kita blend sendiri cili kering kat rumah...

Panaskn minyak...tumiskan bawang yg kita blend tadi...bila dah naik bau, kita masukkan cili boh... bila cili nampak dah garing, kita masukkan 1 sudu gula pasir..pastu masukan garam secukup rasa... kalau nak masukkan air jawa, masukkan sikiiiiit aje... kalau taknak letak pun takpe...  bila sambal dah kering, baru kita masukkan ikan bilis, tempe dan kentang yang kita goreng dulu sebelum tu...

Harini menu lunch Goreng Berlada Ikan Bilis, Sotong Goreng Kunyit dan Tumis Air Cendawan.... Aliah balik sekolah tadi bukak tudung saji, tetiba tanya..."Betul ke ibu yang masak ni?" Eh budak ni, penat ibu masak, boleh lak tanya camtu... merajuk tak nak masak lagi kang baru tahu...he he...



Wassalam