Saturday, 22 March 2014

BLACKOUT

                                  


Assalamualaikum

Lambat update harini.. alkisah rumah acik tadi buat wiring baru.. kan yang acik cerita haritu kena cas letrik tu kan..rupanya wayar bumi dah putus.. almaklum rumah lama..banyak dah yang nak kena tukar.




Bahaya tau kalau wayar bumi dah rosak.. walau dah tutup suis, selagi tak cabut plag, arus elektrik masih lagi mengalir.. tu yang bila kita pegang ada yang terkena renjatan elektrik... zrtttttt zrttttttt... dan lagi satu takutnya bila kilat dan petir boleh menyebabkan kebakaran... Nauzubillahiminzalik... tu yang kena cepat repair... syukur alhamdulillah anak-anak acik tak apa2 sepanjang 3, 4 hari wayar bumi kat rumah acik ni rosak..

Harini diorang dah buat wiring baru.. tapi masih ada plag yang takleh pakai.. tu yang takleh nak update guna laptop yang biasa acik guna...malas nak alih2.. minggu depan baru diorang habiskan kerja termasuk kerja menanam logam bumi kat dalam tanah..so kena drill la tile depan rumah sebabnya tanah dah takde..semua dah di tile habis sebab malas nak potong rumput :)

So harini korang belajar bab2 arus elektrik dan wayar bumi ye..nanti sambong cerita pasal fius dan 3 phase pulak...heheh..


Jumpa lagi


Wassalam