Sunday, 2 March 2014

BILA RESULT SPM DAH NAK KELUAR




Assalamualaikum


Dah masuk bulan Mac ni, acik lak rasa kecut perut...abangngah cool aje... mana tak suspennya kan... abangngah taknak tuisyen...hanya pergi kelas tambahan kat sekolah... pulak tu masa dah lepas exam beberapa sabjek, ada yang abangngah cakap susah... bila acik cakap,"haaaaa tu la...sebab awak taknak tuisyen.." Boleh pulak abangngah jawab,"Kawan yang pegi tuisyen pun cakap susah la, ibuuuu.." Jadinya pasrah je la ye dok...

Bila dah dekat nak keluar result ni, boleh dikatakan tiap-tiap hari dari surat tawaran daripada Kolej Swasta... macam-macam kolej ada...yang kelakarnya masa bulan Januari lepas pun dapat juga... result tak dapat lagi, camne la nak tahu nak pilih bidang apa kan... kebanyakannya tulis dalam surat tawaran tu, jangan lupa bawak wang pendahuluan.... kirim salam la nak percaya... surat-surat tu tak sampai lima minit baca dah masuk dalam tong sam pah la gamaknye...


Nasib la sejak minggu lepas dah kecoh pasal surat temuduga  yang kononnya daripada Kementerian Pendidikan.... kalau tak, mungkin ramai yang akan jadi mangsa penipuan ni... senang-senang aje nak ambik duit orang RM500... 

Acik dan husben sebenarnya kalau abangngah dapat masuk UiTM pun memang dah bersyukur sangat-sangat... yuran belajar untuk 1 semester pun murah aje... ditakdirkan kalau tak dapat biasiswa atau pinjaman, kami masih mampu nak biaya sendiri... 

Ayahnya dulupun UiTM...ibu sempat buat outcampus UiTM 2 semester pastu sekerat jalan sebab uwek uwek...he he he...teringat lak dulu lepas result SPM, acik dah kerja...pastu buat outcampus kat Jalan Othman... gigih dulu lepas kerja turun bas naik bas nak ke Jalan Othman tu...balik malam turun bas kat bawah jambatan, arwah abah dah tunggu... tapi bila tak lama tu acik dah kawen dan pregnen kan abanglong, tak larat dah nak sambong... so sekarang ni harap anak-anak la yang menyambong pelajaran hingga ke pringkat yang lebih tinggi...yang penting habis belajar dapat kerja yang bagus.... kalau nak buka bisnes sendiri pun sebaiknya ambik pengalaman bekerja dengan orang lain dulu... macam ayahnya...

Mudah2an abangngah dapat keputusan yang cemerlang....apapun keputusan yang dapat, ayah dan ibu terima dengan hati yang terbuka :)



Wassalam