Monday, 10 February 2014

NASI LEMAK SAMBAL SARDIN, PAIS TMPOYAK




Assalamualaikum


Semalam dah pesan kat husben suruh beli ikan bilis kat pasar...memang dah rancang harini nak buat Nasi Lemak... tapi bukan untuk brekfes... buat untuk lunch sampai ke dinner... sesekali makan Nasi Lemak sedap gak kan... ringkas pun ye juga... kejap aje dah siap masaknya...



Harini buat Nasi Lemak makan dengan Sambal Tumis Ikan Sardin.... tak sangka lak anak-anak makan bertambah... diorang ni memang...kadang-kadang tu kita masak beria, diorang makan sikit aje... kalau masak simple, eh laku la pulak kan...

Acik kalau masak Nasi Lemak, masa nak masak nasinya acik letak halia yang dititik, daun pandan, santan sikit dan garam.... tu pun baunya dah semerbak... santan letak sikit aje sebab takut diorang yang makan ni ngantuk lak...kot la dalam kelas kang tersengguk-sengguk pulak...he he...




Pastu acik masakkan Pais Tempoyak Ikan Talapia ni... dah janji dengan husben nak masak ni dari semalam... dah rendam ikan ni pastu tak jadi masak...sebab penat buat donat...hikhik...lagipun acik masak Bihun Sup semalam...so malas dah nak masakkan pais ni... 

Tapi harini kena la masakkan jugak sebab kesian kat ikan talapia ni dah 2, 3 kali keluar masuk petiais...  lagipun tempoyak yang kakak ipar bawak dari kampong ada lagi... haritu sebelum balik kakak ipar dah bagitau camne nak masak pais ni... ikut cara orang Pahang... 

Kalau ikut cara kakak ipar masak pais, takde letak apa-apa bawang...cuma tumbuk cili padi, kunyit hidup dan garam kasar... pastu gaulkan dengan tempoyak... sebelum nak balutkan ikan tu kena letak daun kunyit dulu...lumur gula sikiiiiit aje... pastu baru letak tempoyak dan cili padi yang kita dah gaulkan sebelum tu... last baru kita tutup dengan aluminium foil... bakar la dalam setengah jam...



Kakak ipar pesan suruh tumbuk cili padi kampong dan kunyit hidup tu...tapi acik ni kan tak berapa rajin...habis semua acik blend...he he... nasib husben cakap sedap gak...nak ambik hati la tuuuuuuuu...


Ceria Selalu :)




Wassalam