Thursday, 27 February 2014

MUFFIN PANDAN PASRAH NAMANYA :)




Assalamualaikum


Petang semalam masa acik kat JJ, tetiba dapat call dari Ida Katering..nak oder kuih manis untuk pagi...95 biji... tak kisah kuih manis apa pun...

Malam tadi lepas Solat Isyak baru acik teringat... pastu berbelah bagi...nak buat ke tak...ke nak belikan aje kuih kat pasar waktu pagi...akhirnya pukul 11.00 malam baru acik tergerak nak buat sendiri kuih manis tu... acik ingat nak buat muffin pandan aje... senang sikit keje... 2 kali bakar dalam oven dah siap... kalau nak buat Putri Ayu, leceh nak cucuk kelapa...kalau nak buat Apam Gula Hangus, eh malas pulak nak hanguskan gula...so muffin pandan yang paling termudah setakat ni..he he..

Acik pun pecahkan telur...pastu nak ambik tepung...terkejut acik rupanya tepung gandum biasa dah habis... ingatkan ada banyak lagi kat dalam bilik sebelah dapur tu...huaaaaaaaa camne nak buat ni...kalau tak jadi buat, camne dengan telur-telur yang acik dah pecahkan tu...nak suruh husben pergi beli, husben dah masuk tidur...

Patah balik kat dapur, nasib la nampak ada baki tepung gandum yang dah terusik... timbang ada 750 gram... puas la selongkar kot la ada belen tepung gandum yang lain... cari punya cari ternampak la sepeket tepung high protein...  terus terfikir, eh boleh ke buat mufin guna tepung high protein...selalukan tepung high protein guna untuk buat roti...ahhhhhh dah tak cukup tepung gandum ni, belasah aje la campur dengan high protein 250 gram...

Masa nak bakar muffin tu, baca Bismillah...pastu selawat banyak-banyak...tak habis-habis berdoa, mintak-mintak jadi la muffin pandan tu kan...  suspen je masa nak menunggu...duk dak duk dak...



Cukup 30 minit acik bukak oven tu...fuhhhhhhhhh lega sangat-sangat... syukur alhamdulillah... muffin pandan tu menjadi juga...dah sejuk acik rasa la sebiji... sama rasanya...lega makcik tauuuu...



Siap untuk dihantar pagi tadi... pagi tadi lagi kelakar...sebelum nak Solat Subuh, acik pesan kat husben mintak tolong hantarkan muffin pandan ni kat rumah Ida... husben acik buat muka terkejut pastu tanya," awak buat sendiri ke muffin tu..masa bila pulak awak buat.." Ye la kan..masa sebelum husben acik nak masuk tidur, dia tengok acik melepek je kat depan laptop ni...macam takde ura-ura nak buat muffin pun.... biasa la acik ni..suka buat magik...heheh...



Diakhiri cerita harini dengan gambar si Zoro dan Manja tengah seghonok bermain... haritu kan acik cakap si Zoro & the geng dah hilang kan.... malam tu lepas acik mengaji, tiba-tiba husben cakap Zoro dah balik... syukur alhamdulillah...


Wassalam