Friday, 21 February 2014

ALLAHUMMA AHYINA BIL IMAN




Assalamualaikum


Salam Jumaat yang penuh barakah...

Haritu kakak tanya..

Kakak  :  Ibuuuu...selalu lepas solat nak baca doa apa?
Ibu  :  Doa panjang ke doa pendek  (acik selalu kalau solat terus doa, selalunya baca doa pendek...kalau berwirid, acik baca doa panjang sikit..)
Kakak  :  Kalau doa panjang?
Ibu   :   ** acik pun baca doa yang panjang tu... boleh tengok antara doa tu kat SINI
Kakak  :  Macam mana ibu boleh hafal doa yang panjang tu?
Ibu   :   Masa ibu duduk asrama dulu, kena jadi imam masa form 2... kalau jadi imam, ustazah suruh baca doa panjang sikit... jadinya ibu pun hafal kan lahhh... ingatlah sampai sekarang...
Kakak  :  Kalau doa pendek pulak?
Ibu   :   Ibu baca doa ni... asalnya masa form 1 dulu, ustaz ajar doa ni untuk baca di bulan Ramadhan... boleh juga baca lepas solat...

اللهم إني أسئلك رضاك والجنة
وأعوذبك من سخطك والنار
اللهم إنك عفو كريم
تحب العفو فاعف عني
وعن والدي وعن جميع المؤمنين والمؤمنات,
والمسلمين والمسلمات برحمتك يآ أرحم الراحمين
ALLAHumma inni as-aluka ridhoka wal-jannah
wa-a’uzubika min sakhathika wannar
ALLAHUmma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu ‘anni
wa ‘an walidayya wa ‘an jami’il mukminina walmukminat
walmuslimina walmuslimat, birohmatika ya~ arhamar-rohimin

Terima kasih pada blog INI


Dalam doa yang panjang tu bila sampai satu ayat, hati akan jadi sebak dan sayu...


Sesungguhnya Kau Maha Pengampun, Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui atas segala-agalnya, Ya Allah...



Wassalam