Wednesday, 22 January 2014

TIPS CARA SIMPAN TEPUNG AGAR TAHAN LAMA




Assalamualaikum


Harini acik rajin lak nak meroti... tengah tunggu doh kembang...so sempat la acik buat 1 lagi entri untuk harini... ramai gak yang tanya, camne nak bagi tepung tahan lama... selalunya bila dah pakai sikit tepung tu, tak lama nanti baki tepung yang tinggal ada lak kutu atau ulat tu kan... kadang-kadang tepung tu belum expired tapi baunya dah semacam....



 

So langkah yang boleh diambil untuk pastikan tepung tu tahan lama boleh la kita simpan dalam petisejuk beku yang tempat airbatu tu kan... ikat atau klip kemas-kemas baru simpan dalam petisejuk beku... klip yang acik guna tu acik beli kat IKEA...memang praktikal klip ni tau...takyah nak ikat dengan getah... so boleh simpan tepung high protein @ bread flour, bread improver, yis kering, tepung pulut... tepung pulut hitam yang paling bagus simpan dalam petisejuk beku ni sebabnya kalau letak kat luar memang kutu cepat aje dah masuk dalam pek plastik tu... nak simpan tepung-tepung lain pun boleh juga...  inshaaAllah tahan lama... nanti cuba letak ye...


OKbye...doh roti acik dah kembang...kalini nak buat roti sosej pintal memintal...he he... kot la kalau jadi...



Wassalam