Wednesday, 22 January 2014

ROTI SOSEJ PINTAL ... AKHIRNYA :)




Assalamualaikum


Pehhhh lama sunggu acik berangan nak buat Roti Sosej Pintal ni...tapi tak buat-buat...angan-angannya dari 3 tahun lepas...kihkihkih...punya la lama... al pemalas sungguhhhh... tapi sebab dek tiap-tiap hari dok tengok orang tayang roti kat Kelab Roti dalam FB, so semangat tu dah datang balik... bagus gak kan kalau diorang tayang benda yang bagus yang boleh bagi semangat kat orang lain... sukaaaaaaaa acik tau :)


Tadi acik buat 3 jenis roti... satu yang silang pintal macam ni...



Yang ni Roti Sosej silang empat... satu lagi acik buat Mexican Bun a.k.a. Roti Boy..

Acik uli pakai tangan je... Noni cakap lembuttttttttt... so korang boleh cuba Resepi Roti acik ni okey... resepi roti uli tangan boleh tengok kat SINI

Cara nak uli doh tu boleh tengok kat SINI

Tapi kalini acik nak tunjukkan cara nak bancuh yis...kalau lepas kita bancuh yis tu takde buih2, tu maknanya yis tu dah rosak..mungkin sebab air yang kita gunakan terpanas sikit... air yang kita kena guna cuma air suam-suam asal boleh larutkan gula tu aje...  sebab yis ni memang sensitif... air panas sikit dia mati... kena garam pun dia mati... 



Acik suka yis Mauripan...beli peket kecik-kecik macam ni... 1 peket ni ngam-ngam untuk 500 gram tepung High Protein...



Lepas gula dan larut dalam air suam ni baru kita letak yis...kacau...tunggu berbuih-buih macam ni baru kita campurkan kat tepung dan bahan-bahan yang lain...



Dah lepas uli, kita tutupkan macam ni..kalau boleh jangan ada udara masuk... 




Kalau uli guna mixer atau bread maker, dohnya lebih licin... tapi walau guna tangan, kena bulat-bulatkan dan seboleh-bolehnya doh tu licin sikit... dapat macam yang acik buat ni pun dah kira okey... cara nak licinkan doh tu memang kena berguru... acik yang dah masuk 2 kelas buat roti ni pun masih tak mahir nak licinkan doh guna teknik yang betul... tapi acik reka cara acik sendiri... susah sikit la nak tunjukkan kat sini..sebab kena guna 2 tangan... abistu sapa nak snap gambar...he he... 

Doh ni acik timbang 50gram setiap satu...



Okey..kita mulakan dengan ambik 1 doh...gelek panjang... sebelum tu tabur-taburla sikit tepung ye.. tabur nipis aje tau..tabur banyak kang roti tu jadi keras... dah gelek, ambik 1 sosej...


Kita tutupkan sosej tu... pastu terbalikkan..



Dah terbalikkan, ambik pisau tajam potong  sosej sampai putus tapi jangan sampai doh tu putus... kalau doh tu putus kang bercerai-cerai la pulak kan... 



Potong sekurang-kurangnya 7 bahagian...kalau dapat 8 bahagian lagi cantekkkkkk...pastu ambik bahagian yang ke dua kita silangkan ke kiri pastu bahagian ke tiga kita silang ke kanan...begitu lah seterusnya...



Jadi la macam ni... sebab acik dah lama tak buat, so takde la cantek sangat kejadiannya...tapi boleh laaaaa...


Pastu kita alihkan ke dulang pembakar yang telah disapukan margerin ataupun shortening...  dah alih, kita tutup dulu dengan apa-apa bagi dia kembang lagi sekali... dah kembang, baru kita sapukan dengan telur... pastu hiaskan dengan mix vege, mayonis dan cili sos...sebab mayonis takde, acik cuma taburkan keju parut aje... 




Lagi 1 cara... kita potong 2 doh yang ada sosej tu...potong habis sampai putus...



Pastu kita tutupkan bahagian hujung dua2 doh yang dah kena potong tadi..



Jadi macam ni..



Kita potong 2 bahagian lagi tapi kali ni jangan sampai doh putus..cuma sosej tu aje yang potong sampai putus..



Dapat macam ni...



Pastu kita ambik 1 bahagian...kita silangkan kat bahagian yang lagi 1... jadi la macam ni..




Boleh masukkan dalam bekas macam acik ni... kalau taknak masuk bekas pun takpe...letas aje terus atas dulang pembakar... tutup doh bagi kembang lagi sekali...dah kembang kita sapu telur, hiaskan dengan mix vege, paipkan cili sos, taburkan keju parut atau paipkan mayonis...

Agak-agak dah kembang camni, boleh panaskan oven selama 15 minit... kalau ikut oven acik, suhu 190 darjah celcius...acik bakar tadi ada yang 18 minit, ada yang 22 minit... acik bakar sampai nampak perang sikit...










Dah betul-betul sejuk, boleh la di pekkan dan diselotep... roti sosej ni kalau ikut harga sekarang boleh jual antara RM1-50 hingga RM2-00...kalau kat kedai bakeri lagi diorang jual mahal kan... ni tadi acik pekkan sebab nak bagi kat Noni... yang Mexican Bun tu esok-esok la acik tunjuk yek... penat sudahhh...heheh...

Teringinnya acik nak tengok OKje buat ROti Sosej Pintal ni pulak :)


Wassalam