Tuesday, 3 December 2013

IKAN CENCARU BELAH BELAKANG



Assalamualaikum


Rasanya lama lak acik tak post entri menu masak apa kan...haritu rajin bebeno.....alkisahnya lepas je abanglong balik kampus, acik macam dah sendu nak memasak...he he.... beli lauk kat luar aje... ada gak la masak sesekali tapi masak gitu-gitu maleh lak nak tayang kat blog kan...

Semalam husben acik singgah pasar...acik suruh beli udang nak buat rencah sayur campur...acik suruh beli kat kedai runcit aje...husben rajin lak terus beli kat pasar...dah kat pasar tu macam-macam la husben beli... agaknya sebab dah lama tak makan ikan cencaru, so husben pun beli...balik je rumah husben pesan, esok awak masak Ikan Cencaru Belah Belakang ye....OK bos..saya yang menurut perintah...hikhik...



Nak sumbatkan cili kat belakang ikan tu ada 2 sambal kan...sambal pertama kita buat sambal kelapa... tapi acik suka sambal yang kedua...tumbuk cili merah dan bawang...



Bawang merah tu kita potong kecik2 dulu...dah tumbuk cili merah kita tumbuk bawang merah tu sekejap aje..letak garam sikit...






Pastu kita sumbatkan kat belakang ikan... selalunya lepas goreng ikan sumbat ni minyak masak mesti dah takleh nak pakai lagi sebab minyak dah jadi hitam.... pandai-pandai la taknak bagi sambal tu terkeluar kan... mesti ada yang terkeluar sikit-sikit... 




Nasib masih ada sambal tu...sedap ni makan masa tengah panas kan.... 

Setahun sekali je kot acik goreng Ikan Cencaru Belah Belakang ni...suka kalau ikan cencaru bakar cicah air asam aje..tapi sesekali layannnnnnnnnnnnn....



Selamat Menjamu Selera :)


Wassalam