Sunday, 15 December 2013

EGGLESS BUN / ROTI BUN TANPA TELUR




Assalamualaikum



Petang tadi tiba-tiba teringat nak buat roti...tapi telur lak takde...dah habis semalam buat Putri Ayu...nak pegi beli malas la pulak... so belasah je buat roti bun tak guna telur....kira experimen la ni kan...kalau jadi, alhamdulillah...kalau tak jadi, cicah dengan kopi o pun sodapppp..he he..



Acik masih guna resepi yang sama...cuma acik lebihkan sukatan air dan margerin... konon nak balancekan dengan sukatan telur yang tak letak tu kan...

250gram Tepung High Protein
65 gram Margerin
1/2 sudu kecik Bread Improver
2 sudu kecik susu pekat atau susu tepung
1/2 sudu kecik garam halus
130 ml air suam
50 gram gula pasir
1 sudu kecik yis kering


Mula-mula bancuhkan air suam dan gula. 
Campurkan yis kering. Kacau dan biarkan hingga berbuih.
Masukkan bancuhan ke dalam bekas yang berisi semua bahan yang disebutkan di atas.
Gaulkan semua bahan. Uli selama 5 minit atau hingga doh tak melekat di tangan.
Tutup doh dan biarkan selama 1/2 jam.




Bila doh dah kembang, bulat-bulatkan doh dan boleh dimasukkan ke dalam bekas cupcake macam acik buat ni... tutupkan doh dan biarkan kembang antara 45 minit ke 1 jam... minit ke 45 boleh la panaskan oven selama 15 minit...

Macam acik tadi, sebelum nak bakar, acik susun cupcake doh ni dalam bekas loyang yang tinggi..so senang nak tutup...dah kembang baru acik susun kat dulang pembakar..pastu baru letak inti jem dan keju cheddar..

Sebab telur memang takde, so acik tak sapu pun telur atas doh ni tadi... Bakar dalam oven selama 15 - 20 minit atau hingga bahagian atas nampak keperangan. Bakar pada suhu 180 darjah celcius kalau mengikut oven acik.




Lepas keluar oven, terus sapukan dengan margerin sementara roti bun masih panas untuk nak bagi nampak kilat sikit yek..



Yang ni acik letak jem blueberry coz jem blueberry ni dah lama sangat dok dalam petiais... tengah tu acik letak cheddar cheese...




Hasilnya memang lembut jugak macam kalau kita letak telur... balik kampong husben nanti boleh la acik buatkan untuk SIL sebab SIL memang tak makan telur dari dulu... so experimen harini berjayaaaaa!!!

Korang pun boleh cuba okey... buat roti uli guna tangan ni kan nak tau jadi ke tak, kita kena tengok yis tu bila dah dicampur dengan air gula, yis tu berbuih ke tak...kalau yis tu berbuih aktif, tu maknanya inshaaAllah roti akan jadi lembut... pastu masa kita uli lenyek lipat lenyek lipat doh tu kan, kalau kita rasa doh tak keras dan bila dah diuli doh tu lembut aje, tu pun maknanya roti bun akan jadi lembut jugak... Tapi kalau uli guna mixer lain cerita okey... caranya tak sama... tu acik cerita kemudian...he he..


Selamat Mencuba :)



Wassalam