Friday, 20 December 2013

BUBUR KACANG HIJAU DAN DURIAN :)




Assalamualaikum



Mak oiiiiiiiiii...sambil menaip entri ni sambil hidung terbau Bubur Kacang..almaklum sebab letak durian... bercampur dengan bau aroma daun pandan...memang mengancam anak tekak..he he..

Alkisahnya ni la pertama kali acik masak Bubur Kacang... selalu arwah mak yang buatkan... baru-baru ni makcik belakang rumah ada la bagi sebekas pengat durian.... sebab sikit jadinya terjilat-jilat la kitorang anak beranak..hikhik... dah lama nak cuba buat pengat durian, tapi takut tak sedap..kalau orang tua masak lagi sedap kan...




Tengahari tadi acik masakkan Nasi Lemak...ada la beli santan sekotak kecik...masak nasi lemak tu acik guna separuh aje santan tu....letak banyak kang ngantuk pulak lepas makan ye dak...so letak sikit aje... masa kat kedai tu dah fikir, lagi separuh santan tu nanti nak buat apa....petiais dah tak berapa sejuk bahagian bawah...so kena masak gak sesuatu guna baki santan tu... kalau nak tunggu lusa komfom santan tu dah tak elok...



Tetiba terfikir nak buat Bubur Kacang....acik pun beli sepeket kecik kacang hijau... daun pandan pun acik beli...daun pandan kat depan rumah kecik lagi... petang tadi acik pesan kat husben suruh beli durian... semalam nampak ada orang jual durian kat Seksyen 7...husben kata durian kat Seksyen 18 lagi murah...  entah la murah ke tak...3 biji husben beli tadi RM48-00....


Hero Hindustan a.k.a. abanglong dah selamat sampat pagi tadi...he he he... suka abanglong dapat makan bubur kacang letak durian ni... kacang hijau tu acik rebus sampai empuk... pastu letak baki santan tadi tu... letak gula, garam halus sikit dan daun pandan.... masa masak bubur kacang ni duriannya belum sampai lagi...  bila letak baki santan tu nampak cair la pulak... teringat lak ada susu cair... ahhhh belasah letak 1 tin susu cair... tak lama tu durian dah sampai, letak 5 ulas durian..... godek godek kacau kacau... rasa sikit, eh sedap sangat rasanya tau.... tak manis sangat... sedang-sedang aje manisnya...



Semua pun suka makan kecuali abangngah yang tak suka kacang hijau tu...abangngah makan kuah dan duriannya aje...


Jumpa lagi :)


Wassalam