Tuesday, 5 November 2013

PIZZA PUFF PASTRY SOSEJ



Assalamualaikum


Acik pun sebenarnya taktau nak bagi nama apa...main belasah aje bubuh nama Pizza Puff Pastry Sosej... disebabkan acik tak rajin nak meroti sampai harini, makanya acik guna Puff Pastry gantikan doh roti tu...


Petang-petang makan Pizza Puff Pastry Sosej ni minum lak air teh Ahmad Tea, ohhhhh rasa macam kat Cameron Highland lak...heheh..sebabnya cuaca kat luar tengah mendung macam nak hujan...



Anak-anak acik makan tadi berselera betul... air tangan ibunya ni kan...kehkehkeh...


Moh ler kita belajar camne nak buat Pizza Puff Pastry Sosej ni...senang aje... asal kena ada oven...


Guna Puff Pastry jenama KAWAN...



Susun kat dulang pembakar...lapikkan baking paper dulu..


Sosej potong 2..pastu letak sosej sepasang kat atas puff pastry...



Letak mix vege...ikut suka kalau taknak letak pun takpe..



Letak mayonis...nak cantik buat zig zag macam acik buat ni ye..



Pastu paipkan cili sos...nak cantik kena letak cili sos dalam plastik tiga segi yang untuk deco kek tu...



Last sekali sapukan telur kat bahagian pastry yang kosong... kalau masa awal tadi nak sapu telur pun boleh juga...terpulang okey...

Pastu bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celcius selama 30 minit atau hingga atasnya nampak garing... kalau korang ikut suhu oven acik pastu korang tengok putih aje pizza korang tu, korang kena naikkan lagi suhu okey...setiap jenis oven tak sama suhunya...


Rasanya memang cruncy puff pastry tu bila dah dibakar...sedap sangat...korang kena cuba buat...mesti anak-anak suka...kalau beli kat luar mahal gak ni...


Selamat Mencuba :)


Wassalam