Monday, 4 November 2013

BEGEDIL AYAM




Assalamualaikum


Fuhhhh selamat dah melayan tetamu harini...tetamu pun dah balik... acik nak mengemas ni pun tak tau nak mula dari mana... huaaaaaa nanges... banyak yang nak kena kemas dan nak kena basuh... sesekala tetamu datang yek...gitu ler...

Harini acik buatkan Soto untuk tetamu...lama dah acik tak buat soto...last buat tahun lepas kot.. idak ler susah sangat nak buat Soto ni...cumanya remeh banyak yang nak kena sediakan kan... acik kalau makan Soto suka kuah sup yang tak bersantan dan tak berminyak sangat... ikut cara arwah mak acik buat....

Tak sempat nak ambik gambar lengkap Soto dan kuah sup coz kelam kabut sikit tadi...



Macam-macam bahan yang kena sediakan untuk Soto ni...


Suun Goreng, Kacang Goreng



Sambal kicap cili padi...


Kalau makan Soto mesti ada begedel ye dok...baru la rasa lengkap sikit makan sotonye....tapi selalu makan begedel yang beli  kat luar rasanya keras sikit sebab diorang letak banyak kentang.... pastu kadang-kadang begedelnye dah simpan lama dalam petisejuk...haritu makan kat restoran ada nama gak la, makan begedelnye dah berbau...sabo je la kan... nak sedap buat sendiri la begedel tu...boleh makan banyak mana pun...

Acik nak tunjukkan buat begedel ni sebab kakak ipar acik dan adiknya nak belajar buat...so acik tunjukkan sekali kat sini... korang kalau nak cuba resepi ni boleh la ikut sekali yek... selalunya buat begedel daging... tapi harini acik buat begedel ayam...mana-mana pun boleh...



Jom tengok bahan-bahannya :- 


Kentang yang dipotong kecil dan digoreng... kemudian ditumbuk..


Isi ayam yang telah digoreng...pun kena tumbuk lumat...


Bahan-bahan untuk dicampurkan dalam begedel..
Bawnag goreng, daun bawang, lada hitam, sedikit garam halus



Campurkan semua bahan...gaulkan...


Tumbuk semula...


Kemudian dikepal kuat-kuat dan dibulat-bulatkan...


Celup telur dan goreng... 
Nampak macam senang je kan tapi nak buatnya maleh..he he he...



Boleh la dihidang...bekas pusing-pusing ni pun lama dah tak pakai...kalau buat Soto baru guna... kesian asik dok bawah katil aje... so harini guna sebab nak hidang untuk tetamu..kena la cantik sikit kan... tapi pasni pengsan acik nak ngemas balik...adeiiiii...


OK la korang...jumpa lagi nanti...


Sempat gak tadi acik buatkan Carrot Cake untuk diorang...harap tetamu sukaaaaa...tinggal sikit aje lagi ni.... :)



Wassalam