Thursday, 17 October 2013

TALAPIA SALAI MASAK LEMAK CILI API BERAPI



Assalamualaikum


Sukanya hati acik harini panas terik...biarlah panas hingga ke petang..jangan la hujan di tengahari... tapi kalau dah nak hujan, nak buat camne kan...angkat je la kain jemuran...he he... kalau cuaca panas cepat la kering kain baju mesin 4 kali.... almaklum baru balik dari kampong kan... banyak la yang nak dibasuh... nasib mesin basuh ada..kalau sendiri basuh tangan memang patah pinggang la wei..

Cerita pasal talapia salai ni, pagi semalam masa kat kampong husben dan abang ipar sempat sauk ikan talapia kat kolam sebelah rumah...pastu kakak ipar dan biras acik gigih la menyiang ikan-ikan ni pastu bubuh asam garam dan kunyit...perap sekejap 10 minit... pastu baru salai atas bara guna kayu api... memang tradisional sungguh cara diorang menyalai ikan talapia ni kan... acik memang tak reti nak menolong bab-bab ikan ni...selalu kalau beli kat pasar, orang yang jual tu dah siap siang sekali..he he...so sebelum ikan-ikan tu lunyai acik kerjakan, baik la kita bagi kerja-kerja menyiang tu pada yang pakar... tak ke halnye alasan malas nak menolong...kihkihkih...


Abang Ngah yang suka sangat makan ikan talapia salai masak lemak cili api.... dia kata kuah masak lemak  ada rasa salai tu yang rasa sedap sangat... kali ni dapat bawak balik 4 ekor...acik masak semua... boleh la makan sampai ke malam...

 

Acik blend je semua bahan...bawang merah, bawang putih, kunyit hidup (kalau takde kunyit hidup letak serbuk kunyit pun boleh juga..), cili padi lebih 10 biji...kalau cili padi kampong memang berapi dan berasap kalau letak banyak tu tapi ni letak cili padi bandar aje...so takde la pedas sangat rasanya...Aliah kata tak pedas pun....

OKbye...jumpa lagi... Selamat Menjamu Selera :)


Wassalam