Tuesday, 1 October 2013

SUP AYAM KAMPUNG...CARAKU




Assalamualaikum


Dah beberapa hari cuti masak...harini semangat lak nak memasak...tetiba teringin nak masak sup ayam kampung... lazat jugak kan..he he... dah bertahun rasanya acik tak beli ayam kampung..selalu beli ayam daging aje...sebabnya apa tau... ayam kampong ni harganya udah la mahal pastu kurus kering aje...hikhik... tapi bagusnya ayam kampung ni sebab takde banyak lemak dan tak dienjet kan... tadi beli seekor ayam kampung tu harga RM19-00... mahal ke tak tu...


Acik kalau masak sup ayam simple aje... ikut cara arwah mak masak sup... takde tumis-tumis... semua pun di masukkan dalam periuk... cuma bawang goreng tu aje digoreng...kiranya hidangan sihat la ni yek... 



Basuh ayam bersih-bersih...rebuskan ayam dalam periuk...masukkan sup bunjut...acik suka Sup Bunjut Adabi... kalau suka boleh letak kayu manis dan bunga lawang...tapi acik suka letak sup bunjut aje...


2 atau 3 biji bawang putih yang ditumbuk halus... sedikit halia yang dititik aje... masukkan dalam periuk tadi sambil ayam tu dimasak dan air menggelegak...


Masukkan juga sedikit lada hitam yang ditumbuk kasar...lada hitam ni acik beli dalam peket aje... ada yang halus sangat kan..yang ni kasar sikit... pastu masukkan bawang goreng...mula-mula sup tu memang nampak jernih aje...tapi bila dah letak lada hitam dan bawang goreng, sup tu nanti tukar warna... heheh lupa lak suruh letak garam secukup rasa..kang tawar la pulok ye dok..



Dah masak sup tu boleh la dihias dengan daun bawang dan daun sup...simple je kan... kuah sup tu kaler coklat bukan sebab kicap tu tau...tapi macam yang acik cakap tadi...bertukar warna lepas kita letak lada hitam dan bawang goreng...  

Rasa memang power sebab letak lada hitam dan halia...lepas makan asyik sendawa aje..he he...




Sebab dah sekali buat sambal kicap, acik pun goreng tahu sekali...tahu goreng cicah sambal kicap memang feveret orang kat rumah ni...


Selamat Menjamu Selera....kejap lagi baru nak jalan2 blog kawan-kawan...nak pegi hantar dan ambik anak kat sekolah dulu...jumpa lagi  :)



Wassalam