Wednesday, 23 October 2013

ASAM PEDAS IKAN BAWAL




Assalamualaikum


Dari semalam dah rancang nak masak asam pedas ikan bawal ni..semalam dah beli bunga kantan dan daun kesum tapi tak sempat nak beli ikan bawal tu sebab dua-dua tangan dah penut jinjit plastik beli macam-macam... so harini baru pegi beli... mahal gak harga ikan bawal ni kan... 2 ekor lebih kurang RM22-00.. ngalahkan harga ayam la pulak... tapi sebab dah lama tak makan, pejam mata aje la bayar yek...



Memang sedap asam pedas kalau letak bunga kantan atau daun kesum kan... nak lagi power masa nak masak asam pedas ni letak belacan sikit... nak tumis cili pun kena betul-betul garing dan sampai pecah minyak... 




Lain negeri lain cara dan resepi nak masak asam pedas ni kan... kalau acik cuma tumiskan bawang merah 4 ulas, bawang putih 2 ulas, sedikit halia, cili blend,sedikit belacan, air asam jawa, sedikit gula dan garam secukupnya... ada juga resepi yang letak serai dan kunyit hidup... ikut la mana-mana yek..asal sedappppp...


Selamat Menjamu Selera...makan lauk lebih takpe, makan nasi sikit je tau..he he..


Wassalam