Tuesday, 17 September 2013

SOTONG GORENG TEPUNG ADABI




Assalamualaikum


Huaaaaaa tak best la harini...ada orang tegur muka acik dah bulat..padan muka..mana tak bulatnya kan...3 hari cuti ni kejenye asik makan aje... kalau time cuti acik tak rajin lak nak pegi ke Kelab Nutrisi tu... nikmatnya ngunyah 3 hari 3 malam... maka dapatla muka bulat doremon..hik hik..

Harini insaf balik...pagi minum shake Herbalife... tengahari makan macam biasa...minum teamix setakat ni dah 2 liter... petang nanti minum shake lagi..malam makan buah aje... kot la esok dah bujur balik muka ni kan... kui kui kui...

Dah 2 hari tak masak, harini kena masak... husben pesan sebelum pegi keje, "awak masak ye harini.." he he he..tau sangat isterinya ni suka membeli lauk aje... so harini lepas balik dari Kelab Nutrisi, terus beli bahan nak masak...malas nak ke pasar..beli kat kedai aje...


Saja nak test masak sotong goreng tepung guna tepung goreng ayam ADABI ni... tepung ni beli dah lama.. sebelum expired baik kita guna ye dok...


Sediakan 3 bahan ni... tepung gandum biasa, telur dan tepung goreng ayam Adabi... cara nak buatnya sama macam haritu... mula-mula sotong yang dah dipotong2 tu kita lumurkan dengan tepung gandum dulu... pastu celup kat telur...last baru lumur kat tepung goreng Adabi... sotong tu buat sedikit demi sedikit ye.. goreng dalam minyak yang panas... minyak takyah banyak sangat...sedang-sedang aje..sebabnya lepas goreng sotong ni minyak tu dah takleh pakai balik...



Dah jadi....kompom tak meletup... rasanya sedap juga..ada la rasa pedas sikit... boleh la korang cuba resepi yang ni lak yek...ada la kelainan sikit kan..


Selamat Mencuba :)


Wassalam